laatste nieuws en verslagen........


Een mooie buit op Zolder


Zomaar midden in de week, op dinsdag 28 mei, staan de City-bug Cup races van de DNRT op het circuit Zolder in België gepland. Voor een doordeweeksedag is het lastig de juiste pitbemanning te vinden. Onze crewleden Robert van Dalen en Bert Nijmeijer moesten helaas afhaken. Gelukkig zien Martijn Haak en good old Albert Lahuis kans ons bij te staan met hun service deze dag.

Deze editie doen we weer eens mee met twee race-auto's en twee bestuurders. Natuurlijk is onze eigen Roy Haak van de partij met de Peugeot en in onze tweede wagen (Toyota) rijdt Youri Beursgens.

Gelukkig heeft het team met hulp van sponsors en harde werkers de wagen van Roy weer in orde gekregen na de crash op 19 mei tijdens de PTC-Cupraces op het TT circuit. We bedanken iedereen voor de hulp, met name garage Zanting en International motors BV.

We vertrekken op maandag richting Zolder. We hebben de grote tent meegenomen, omdat er een miscommunicatie was ontstaan bij de reservering van een pitbox. Gelukkig is dat telefonisch in orde gekomen en zo kunnen we bij aankomst gelijk pitbox no. 11 betrekken.

Oude bekende Jorn Boertien vraagt of hij met zijn Mazda MX5 bij ons in de box mag en daar zeggen we natuurlijk geen nee tegen. Gezellig Jorn.

Doordat we op de maandagavond de auto's laten keuren door de TC en de zaak in orde brengen voorde races van de volgende dag, zijn we mooi op schema. Dat betekent minder stress en gedoe en we kunnen gezellig even met het team en de gasten bij elkaar zitten en de versnaperingen van Striethouldt catering nuttigen.

De race in Zolder brengt niet het deelnemersveld waar we op gehoopt hebben, maar we beginnen vol goede moet aan de vrije.- en tijdtraining. Roy komt niet echt naar voren. Zou de wagen dan toch meer beschadigd zijn dan we dachten na de vorige race? Hebben we iets over het hoofd gezien?

De eerste wedstrijd doet onze tweede rijder Youri Beursgens goede zaken en scoort met de Toyota Aygo de tweede plaats. Er is echter contact geweest met een andere rijder. 


De teambaas adviseert om niet direct gefrustreerd melding te maken bij de wedstrijdleiding, wat Youri later een straf van drie plaatsen kost. Tja, je hebt het niet altijd bij het rechte eind.

Roy heeft de eerste wedstrijd wederom een goede start en ligt een aantal ronden op de tweede plaats, echter door een stuurfoutje verliest hij twee plaatsen en kan beginnen aan strijd om de tweede plaats terug te winnen. Hij heeft echter de pech dat als de aansluiting weer is gevonden en Roy een aanval wil inzetten hij gehinderd word door deelnemers uit een andere klasse, zodat hij wederom zijn uiterste best moet doen om de aansluiting terug te pakken.

Dit lukt Roy een aantal maal maar heeft telkens de pech van coureurs uit andere klasse waardoor het niet lukt om de verloren plaatsen weer voor zich op te eisen wat resulteert in een vierde plaats in de eerste wedstrijd en een zeer gefrustreerde coureur.

Race twee is prachtig om te zien en

de rondetijden worden ook steeds beter.

Na wederom een goede start pakt Roy weer de tweede plaats en weet deze vast te houden tot de finish. Youri heeft na wat strijd toch de vierde plaats te pakken. wat resulteert in een vierde plaats algemeen voor Youri Beursgens en een tweede plaats voor Roy Haak.


Iedereen die dit mede mogelijk heeft gemaakt wederom,

Bedankt.

 

Met vriendelijke groet,

Willem van Dalen en Roy Haak




2 Berichten

Cupraces Assen 19 mei 2019


In de vrije training en in de tijdtraining komt de wagen helaas niet goed op gang met een P7 als resultaat. Roy baalt daar van en doet zijn uiterste best om er in de race alsnog wat van te maken, maar maakt geforceerd toch wat kleine foutjes. Resultaat is een P5. Dus een vijfde startplek in race 2.

In de pit vragen de monteurs zich af waarom de wagen niet de snelheid heeft als in de voorgaande races. Na lang speuren komen ze erachter dat de sporing van de wagen niet helemaal optimaal meer is. Alles wordt opnieuw afgesteld en zo begint Roy aan race twee.

Roy heeft een super goede start en vol op snelheid vliegen de coureurs door de eerste ronde. Het gaat uitstekend tot de Geert Timmer bocht, de plek waar al zoveel bes;list is in het verleden. En ja hoor, terwijl Roy op P3 ligt krijgt hij een tik op zijn achterbumper en wiel van Jasper Stiksma. Hij schiet hard van de baan en belandt vol in de vangrail. (Zie filmpje van Ronnie Attema op 2 minuut 38) Dat betekend het einde van de race in Assen. Helaas is hiermee ook de kans op het kampioenschap verspeeld.

Vol spanning gingen we naar de ACNN PTC Cupraces in Assen. Het TT circuit was opnieuw toneel voor de Peugeot 107 met Roy Haak achter het stuur.

Na drie races op rij, super bij de top gereden te hebben in Zandvoort, waren de verwachtingen hoog gespannen. Roy had op zijn "eigen" circuit nog niet kunnen scoren, zoals er meer bekende motorsportnamen zijn die lang moesten wachten op succes in Assen. Zou het TT-circuit Roy nu eindelijk goed gezind zijn, na zijn succesraces in Zandvoort?

De auto heeft veel schade, maar dat is binnen een week toch weer in orde gekomen met medewerking van garage Zanting in Dwingeloo en Internationaal Motors in Groningen, Top! Bedankt.

 

We gaan vol goede moed verder voor een mooie klassering. 


Iedereen die dit mede mogelijk heeft gemaakt wederom,

Bedankt.

 

Met vriendelijke groet,

Willem van Dalen en Roy Haak




0 Berichten

Twee overwinningen op één dag


Roy Haak laat niet meer met zich sollen

Op 25 april 2019 staat Roy Haak op Zandvoort aan de start bij de PTC Cup van de ACNN. Vier dagen eerder was hij ook al op het circuit in Zandvoort te vinden voor de Citybug Cup paasraces. Daar liet hij al zien dat zijn concurrenten rekening met hem moeten houden dit jaar. Na twee slechte trainingen behaalde hij toch een knappe 5e plek in race 1 en een 2e plek in race 2.

 

Voor het team was het even aanpoten om de auto weer klaar te krijgen voor de PTC Cup. Maar niet voor niets, want Roy laat duidelijk zien dat er dit seizoen niet met de jonge coureur uit Westerbork te spotten valt.

In de vrije training zet hij al de snelste tijd op de klokken, om dat kunstwerkje in de kwalificatie nog eens over te doen.

 

Roy pakt zijn allereerste POLE POSITION.

 

Zowel het team als de organisatie is verrast door de supersnelle tijden van Roy, Noah Hermans moest toezien dat Roy elke ronde een stukje bij hem wegliep. De voorsprong liep op tot 6 seconden, zoveel dat Albert Lahuis het niet meer nodig vond om de uitlooptijd door te geven op het pitbord.

Viervoudig kampioen Ruben Lohuis mocht buiten mededinging zijn snelle, geprepareerde C1 testen van de organisatie en startte daarom voorop. Deze wagen is speciaal geprepareerd voor de 24 uur van Spa. Zelfs hij kon Roy bijna niet van het lijf houden. Roy draait in de eerste wedstrijd zelfs een 


snellere tijd dan Ruben met zijn speciale veelbesproken (goed klinkende) uitlaat.

 

Al met al werd Roy Haak als eerste afgevlagd. Hij staat voor de tweede keer in zijn race carrière op het podium, maar nu op de hoogste trede: Plaats 1 !

 

Voor Roy is het wel even wennen: bekers, bloemen en het traditionele spuiten van de champagne. Teambaas Willem had de dag ervoor nog gegrapt dat hij het Wilhelmus zou zingen als Roy eerste zou worden. Zo gezegd, zo gedaan, en bij de eerste klanken kreeg Willem spontaan bijval van de mensen op de tribune.

Na een strenge controle in het Parc fermé mag de wagen weer mee naar de pitbox. Daar hoort het team tot hun schrik dat de multiriem (aandrijving dynamo en waterpomp) dreigt te knappen en zal het volgens de technici geen race meer uithouden. Ondanks het aanbod van een vervangende riem van een bevriend team is de tijd te kort om de riem te vervangen voor aanvang van race 2. Het team moet de gok nemen dat de gerafelde riem heel blijft.

 

Gespannen staan de supporters langs de kant tijdens race 2. Roy gaat na een bliksemstart ook in deze race aan de leiding. Zou de multiriem het volhouden? Ronde na ronde komt Roy door tot grote vreugde van het team.


 

Ook deze race schrijft Roy op zijn naam. Twee keer op 1 dag de eerste plaats!! Het enige minpunt is dat Willem door wederom een controle van de auto direct na de race de huldiging van de tweede race moet missen om de technici bij de controle te assisteren.

 

De auto is opnieuw goedgekeurd na de controle. Wel vroegen technici na de controle zich af waarom Roy Haak nu zo ineens vooraan rijdt? Wie het weet mag het zeggen. Volgens Albert Lahuis komt het antwoord vanzelf.

 

Al met al veel vreugde bij alle betrokkenen van het team van Roy. Deze race van de ACNN zullen we niet vergeten.

Roy Haak: Twee keer op één dag de overwinning
Roy Haak: Twee keer op één dag de overwinning

Race één

1 Roy Haak

2 Noah Hermans

3 Marcel Schoonhoven



Race twee

1 Roy Haak

2 Noah Hermans

3 Marcel Schoonhoven


 

De volgende race van Roy is op 19 mei op het TT circuit van Assen


Iedereen die dit mede mogelijk heeft gemaakt wederom,

Bedankt.

 

Met vriendelijke groet,

Willem van Dalen en Roy Haak




1 Berichten

Roy pakt op circuit Zandvoort podiumplaats


Op eerste paasdag komt Roy Haak aan de start van de beroemde paasraces op het circuit van Zandvoort.

Roy is zojuist teruggekeerd in Nederland na een maand in Finland te hebben verbleven voor zijn studie. Op vrijdagavond landt hij op Schiphol om zaterdag al weer naar Zandvoort te vertrekken voor de paasrace op zondag.

Roy probeert dit jaar weer deel te nemen aan twee competities: de Citybug Cup van de DNRT en de PTC Cup van de ACNN. De keuze is lastig, omdat de reglementen voor deze klassen niet meer gelijk zijn. Mogelijk moet de Peugeot 107 van Roy dan aangepast worden. Teambaas Willem van Dalen ziet dit niet zo zitten en heeft in overleg met het team besloten eerst te gaan kijken waar ze staan.

Nog steeds twijfelend over de twee competities moet Roy de eerste wedstrijd van de PTC Cup aan zich voorbij laten gaan. De wedstrijd is op het TT-Circuit in Assen verreden op 21 april en dat kwam niet uit met zijn verblijf in Finland. Dus is de eerste wedstrijd die Roy rijdt de paasrace van de Citybug Cup op Zandvoort. Het team is benieuwd wat deze race brengt.

Uitslag eerste vrije training
Uitslag eerste vrije training

 

 

 

 

 

De vrije training in de vroege ochtend verloopt niet naar wens. Roy komt niet aan de tijden die het team voor ogen had (plaats 13). Hebben de wagens van de concurrenten dan zoveel meer vermogen gekregen?

Ook de kwalificatie gaat niet zoals verwacht: Roy moet de eerste race op plaats 11 van de 27 starten.

 

Het team houdt rekening met een moeilijk racejaar.

Tijdens de eerste race maakt Roy er echter een prachtige inhaalrace van. Hij rijd de ene na de andere concurrent voorbij en eindigt na een zeer spannende race op een zeer verdienstelijke vijfde plaats.  Zou de vermoeidheid van de reis naar Finland hem toch parten hebben gespeeld tijdens de training?

Ook de tweede race is erg spannend. Na een goede start sluit Roy aan bij de kopmannen en volgt het tempo goed. Hij ligt ronden lang op de vierde plek in de


kopgroep van vier rijders, met daarin de kampioen van 2018. Roy houdt verstandig de drie andere rijders bij en houdt ze in de gaten.

Hij bekijkt slim waar hij kan inhalen en slaat vlak voor de finishvlag toe. Hij pakt plek drie en daarmee zijn allereerste podiumplek in zijn autosportcarriére.

Na de race volgt nog een verrassing. Omdat een van de rijders voor hem nog een tijdstraf krijgt, is de definitieve uitslag een tweede plaats! 

 

Na het optellen van de punten van race één en race twee komt Roy in totaal op de derde plaats in het Citybug Cup kampioenschap tot nu toe.

 

Van Finland tot het podium in één weekend!


 

Iedereen die dit fantastische raceweekend mede mogelijk heeft gemaakt,

BEDANKT.

  

Met vriendelijke groet,

Willem van Dalen en Roy Haak

 




0 Berichten

Roy in Spa Francorchamps


Het hele race seizoen (2017) speelde het al door onze gedachten. Vooral bij onze coureur Roy, die twee jaar geleden tijdens de formule 1 op dit fantastische circuit al had gezegd "als ik nu ook eens op dit circuit een wedstrijd mag rijden.

 

Afgelopen winter tijdens een bijeenkomst van alle raceteams in deze cup kwam Johan Kraan met een vraag aan de teams of er belangstelling was om op dat mooie circuit te gaan rijden. Er werden zulke hoge bedragen genoemd voor de inschrijving waarvan iedereen schrok. Johan Kraan zou er dan voor zorgen dat het ook werkelijk te realiseren was.

 

Ons team, Roy, Robert, Martijn en Willem hadden laten doorschemeren dat we zeer zeker geïnteresseerd waren maar toen nog geen enkele mogelijkheid zagen om dit als klein team te realiseren. Maar het hele seizoen is er wel over gesproken.


 

Het seizoen begon met wat tegenslagen. We hadden alles nieuw onder de motorkap maar toch kon Roy niet meekomen met de rest van het veld. Daarop besloten we weer terug te gaan naar het materiaal waarmee we het vorig seizoen hadden afgesloten. Dit bleek een goede beslissing want zijn rondetijden waren gelijk een paar seconden sneller.

Er werd gelijk ook weer gesproken om aan het eind van het racejaar de grote klapper op Spa Francorchamps te gaan rijden. Er was ondertussen al veel meer informatie gekomen en ook steeds meer teams besloten dan ook om wel te gaan.

Ons team Willem van Dalen Racing besloot een Facebook actie op te zetten om de financiële gelden voor deze extra wedstrijd bij elkaar te krijgen. Dit lukte (allen dank daarvoor) en we konden Roy inschrijven.

Op weg naar Spa Francorchamps


We hadden geen idee wat te verwachten maar onze ervaring met racen in België heeft ons geleerd om maar te kijken wat er op je pad komt.

In de nacht van donderdag op vrijdag (19-20 oktober) vertrokken we om 3 uur richting België om op zaterdag 21 oktober met de races mee te kunnen doen. We vertrokken zo vroeg omdat we op vrijdag 20 oktober om negen uur 'smorgens nog mee konden doen met een training.

Nog even via Smilde om onze trouwe medewerker RobbyRossie op te pikken en dan op weg. Om 03:30uur op de A28 ter hoogte van Hoogeveen werden we opgeschrikt door blauwe zwaailichten en in het rood de tekst STOP POLITIE achter ons. Camper met aanhanger aan de kant gezet. De toch wel vriendelijke agente deelde ons mede dat er een zeer grote controle zou gaan worden uitgevoerd terwijl ik druk zoekend was om alle papieren te kunnen tonen.


Tot het moment dat bij het portierraam wel een heel bekende agent zijn gezicht liet zien, een hevig gelach aan alle kanten was het geval. Robert had zijn bevriende politie kameraad die dienst had via een berichtje laten weten dat we om die tijd weg zouden rijden. Ze wouden die oude teambaas eens een poets bakken, nou dat was goed gelukt. En een begin van een groot plezierig race-weekend was een gegeven zo zou blijken.

 

Weer op weg, met een hartslag die weer naar de tachtig slagen per minuut terug loopt verder ontspannen door de nacht.

Om ongeveer 5:00uur tussen Nijmegen en Venlo telefoon van Albert Lahuis met de vraag waar we zijn. Albert is een "oud" monteur van mij. Op de foto hiernaast van ruim 35 jaar geleden bij de E.K. Rallycross in Groot Brittannië staat Albert helemaal rechts.

"Ik heb heel het circuit in Spa al afgezocht?" Nou we zijn nog wel even onderweg naar Spa. Tijden herhalen zich. Prachtig! Met de mededeling dat we onderweg zijn gaan we weer verder.

Vlak voor het circuit is de weg afgesloten in verband met werkzaamheden en onze navigatie raakt in de war en wij nog veel meer. Dwalend in de vroege morgen om de juiste ingang naar het paddock "Violet" te vinden. Nog iets meer stress omdat het brandstof lampje van de Fiat diesel camper is gaan branden en er natuurlijk geen tankstation te vinden is. Veel telefoonverkeer met de al aanwezige supporters Albert en de familie Savenije. Albert en Nico rijden ons tegemoet, Albert wijst ons de weg en Nico neemt de aanhanger met racer achter de Audi om nog wat brandstof uit te sparen.

Maar we zijn er, Roy gaat eerst op zoek naar waar we kunnen inschrijven voor de extra training, maar helaas is deze inmiddels volgeboekt. We zijn te laat gekomen door ons dwalen rond het circuit. Jammer van de vrije training, maar we laten ons niet van de wijs brengen en gaan rustig de zaak opbouwen en wachten wel af wat er allemaal gaat gebeuren, we waren in België en daar kun je van alles verwachten.

Ook andere PTC en CityBug teams grijpen naast de kosteloze extra training op vrijdagmorgen maar kopen een kaartje voor de vrije training op vrijdagmiddag. Dit word ons te gortig omdat we met veel moeite het voor mekaar hebben gekregen om hier te kunnen rijden. We besluiten dan ook om gewoon te wachten tot de kwalificatie training op zaterdagmorgen.


Eerst maar eens zien dat de auto goedgekeurd word voor de wedstrijden van morgen. Veel waarschuwingen hadden ons al bereikt. Er zou in België streng gekeurd worden op veiligheid (niets mis mee). Aangekomen bij de Technische Controle met een Belgische controleur, Johan Kraan zelf en een sportcommissaris van de KNAF, Ton Nachtegeller.

En inderdaad, de auto's die voor ons aan de beurt waren werden stuk voor stuk afgekeurd op verschillende kleine punten. Met de Peugeot van Roy bij de Technische Controle aangekomen viel het hun direct op dat we de hoofdschakelaar links onder de vooruit hebben zitten en dat dat zo hoorde. Verder werd ook onze racer grondig gecontroleerd en tot onze vreugde in orde gevonden.

De vel begeerde Technische Controle sticker.
De vel begeerde Technische Controle sticker.

Meelevend met de andere teams die nog werk te verzetten hadden en in de onzekerheid zaten of de auto's goedgekeurd zouden worden. Onze nieuw aangeschafte brandblusser (zelf voor de zekerheid aangeschaft) hebben we nog uitgeleend aan een ander team om deze uit de problemen te helpen. 

De enige opmerking die wij kregen was de veiligheidsbescherming (foam) op de rolbar die moest achter het hoofd van de coureur geplaatst worden in plaats van naast de coureur. Dat "probleem" konden we met een paar tay-wraps verhelpen. Nu waren we klaar om op Spa Francorchamps voor het eerst te gaan racen. Wat mij verder nog opviel is dat er vrouwelijke kledingstukken werden afgekeurd in verband met beugels die er in zitten en dat het geen brandvertragende stof is. Het is maar waar je aan denkt. Zo zie je maar dat het werkt om met elkaar op een ontspannende manier te communiceren.

Op vrijdagavond werd door Oma Dina de barbecue aangeslingerd en zaten we gezellig bij elkaar met een drankje en werd iedereen met veel lol door het vrolijke slijk gehaald. Ook kwam mijn oud collega rallycross coureur en KNAF sportcommissaris Ton Nachtegeller even buurten. De verhalen van circa 40 jaar terug kwamen weer boven waar Roy van oor tot oor van genoot.

Roy was ook nog even wezen buurten bij de Engelse Citroën C1 rijders en die hadden veel belangstelling voor onze cup-races in Nederland en wij omgekeerd in races aan de andere kant van de plas. Roy kwam dan ook met de grap bij mij dat hij voor het Engelse team werd uitgenodigd om mee te doen in de 24uurs race. Wat hij van mij als antwoord verwachte weet ik niet maar de vriendschap met het Britse team was er.

Zaterdagmorgen de briefing en inschrijven. Daarna direct een tijdtraining op een totaal vreemd circuit. Roy had thuis via een spelcomputer wel de baan


verkend, al heb ik daar niet zoveel vertrouwen in. Maar daar ging onze coureur Roy in de Peugeot 107 op naar La Source, Eau Rouge, Radillion en Kemmel Straight en alle andere bochten van het circuit, dan moet je wel even slikken.    Dat is gaaf!!


Na de tijdtraining een verrassende 10e positie behaald (heeft een spelcomputer dan toch zin) en een dolgelukkig team. Dat belooft wat voor de eerste race.

Race één, met een heel slechte start omdat de 2e versnelling niet wou pakken, begon Roy na de start aan zijn inhaalrace vanaf plek 20. Na een aantal rondes waarbij hij steeds een plaatsje opschoof zag Roy de kampioen van zowel de PTC.- en Citybug cup 2017 van de baan geschoten en tegen de muur aan staan. Hierdoor werd code 60 ingevoerd (maximale snelheid is dan 60 Km/uur), bij het vrijgeven van de baan was Roy goed wakker en pakte weer een plek.

Met een keurige 10e plaats kwam Roy dan ook over de eindstreep. De wagens werden voor een strenge hercontrole naar Park Fermé geloodst waar Roy te horen kreeg dat hij 10 seconden tijdstraf had opgelopen wegens overschrijding van de track limit. Jammer. Ook was hij in het heetst van de strijd zijn ruitenwisser verloren, gelukkig mocht hij voor race twee de ruitenwisser van Ruben Lohuis lenen.

Bedankt Ruben.

Race twee. Weer bij de start liet de tweede versnelling het afweten en ook door de straf die Roy was opgelgd moest hij weer de wedstrijd van achter in het veld beginnen. Ook deze wedstrijd had Roy de smaak goed te pakken en reed zigzaggend door het veld naar een prachtige 8e plaats.

Super gedaan Roy.


Voor ons kon de race op Spa Francorchamps niet meer stuk, vooral ook omdat deze wedstrijd ook meetelde voor het NK KNAF Citybug cup kampioenschap.

Wij bedanken natuurlijk al onze sponsoren, Club van honderd leden, vrienden en supporters voor jullie steun.

 

Op naar 5 November waar we voor al deze mensen onze jaarlijkse Sponsordag hebben.


Zaterdagmiddag na onze race's begon de 24 uurs race met onder andere onze nieuwe Engelse vrienden in de Citroën C1. Hier ga ik geen uitgebreid verslag van doen maar een paar dingen wil ik er wel van zeggen. Het is een spectakel dat zijn weerga niet kend. We raakten dan ook allemaal in de ban van zo'n mooie lichtjesparade-race over het circuit van Francorchamps.

We hebben onze Engelse vrienden om 01:00uur verlaten om te gaan slapen. Na onze slopende racedag kun je heerlijk slapen met het geluid van de raceauto's om je heen. Bij aankomst bij de camper was Albert Lahuis in geen velden of wegen te zien

"Nou die vindt zijn weg wel bij de races en gaat ook vanzelf wel naar zijn bed als het hem uitkomt". Een telefoonoproep werd ook niet beantwoord door Albert. De volgende morgen rond 05:00uur is Robert uit bed geweest om naar het toilet te gaan en die ontdekte dat er nog steeds geen Albert was. Om 08:00uur stonden we op en ontdekten we dat Albert niet naar bed was geweest, dat is niet goed schrokken we. Snel aangekleed om naar de EHBO-post of de politie te gaan zagen we de racefanaat in de voortent zitten wachten op een ontbijtje. Wat een schrik Albert!!!

 

In de stromende regen alles ingepakt en op zondagmiddag rond 14:00uur weg gereden van Spa-Francorchamps richting Smilde en Westerbork. We kwamen zonder problemen aan rond 17:30uur in Smilde, Westerbork.

 

Wat een pracht van een raceweekend!! Bedankt Johan Kraan.


 

Iedereen die dit fantastische raceweekend mede mogelijk heeft gemaakt,

BEDANKT.

  

Met vriendelijke groet,

Willem van Dalen




0 Berichten

Enerverende racedag Meppen 18 juni '17

 

Op zaterdag 17 juni was het weer tijd om de auto in te pakken en te vertrekken richting duitsland. Daar zou op zondag 18 juni weer een wedstrijd verreden worden op het circuit "Racepark Meppen".

Zaterdag middag lekker op tijd aangekomen op het circuit kon er begonnen worden met het opbouwen en inrichten van de tent. Ook Sybren Deuninck zou deze race weer aanwezig zijn dus konden we met het inrichten van de tent (werkplaats) daar gelijk rekening mee houden.

 

 Dit weekend was ook Marlon Bruins weer met ons mee om voor zijn opleiding de benodigde stage uren bij elkaar te werken, en hij had geluk dit weekend.

 

Toen alles was opgebouwd en ingericht was het tijd om de inwendige mens te gaan verzorgen door de barbeque in de brand te steken, of in dit geval de stekker in het stopkontact te steken. De plate met shashlik, worsten en o.a. hamburgers was uitstekend verzorgd door onze sponsor Catering Service Winters


Ook team Boertien was aanwezig en Jorn "baalde" dat hij de t.v. en laptop vergeten was mee te nemen. Er werd dit weekend namelijk ook de 24uur van Le Mans verreden en die wou Jorn toch wel graag volgen.

 

Gelukkig voor Jorn was ook de Williams Clio van Willem dit weekend mee en mocht Jorn "even" naar huis om de t.v. en laptop op te halen.

Bij terugkomst de boel geïnstalleerd en gezamelijk een stuk van de 24uur van Le Mans kunnen volgen.

De volgende ochtend (zondag) de auto laten keuren en nadat de rijders hun briefing hadden gehad kon begonnen worden met de vrije training.

 

Roy kwam in deze training toch niet helemaal aan zijn tijden die het weekend ervoor wel werden gereden met dezelfde afstelling. Na deze training werd de bandenspanning nog iets aangepast en gezamelijk besloten om halverwege de kwalificatie training de demping van de schokbrekers aan te

passen.

Er werd ook een heel kleine olie lekkage ontdekt, wat bij nadere inspectie de krukaskeering bleek te zijn die een heel klein beetje doorlekte. dat kon op dat moment verder niet verholpen worden en kon ook geen kwaad in negatieve zin. Dus dat was een klus voor na de wedstrijddag (en is inmiddels verholpen).

Tijdens de kwalificatie training werden de tijden ronden na ronden beter en stonden we in de pits voor de keuze, om de demping nog meer te veranderen of zoals overlegd was met

Roy, weer terug te zetten zoals het in de vrije training stond. Er werd besloten om te doen zoals met Roy overlegd was.

Halverwege de kwalificatie werd Roy dan ook binnen gehaald en de demping weer aangepast.

Helaas ...... voordat Roy goed en wel aan zijn nieuwe rondentijden kon gaan beginnen

kwam hij in aanrijding met een andere auto waardoor verder rijden niet meer mogelijk was.  Gelukkig kwamen beide coureurs er zonder lichamelijk letsel vanaf.

De schade aan beide wagens was echter wel zo groot dat in eerste instantie werd gedacht dat de race in Meppen voorbij zou zijn.

Bij nadere inspectie werd gezamelijk toch besloten om te proberen de auto voor de 1e of eventueel de 2e wedstrijd weer zodanig klaar te hebben dat er mee geraced kon worden. Mede dankzij de hulp


van Gert en Jorn Boertien en natuurlijk ook dankzij andere teams die onderdelen beschikbaar stelden konden we onder de brandende zon de Peugeot van Roy toch zover

klaar krijgen dat er weer mee gereden kon worden. Onder toeziend oog van de Technische Controle, en op een gegeven moment zelfs meesleutelend, waren we vlak voor de eerste wedstrijd zover dat de auto van de aanhanger gereden zou kunnen worden, kwam het volgende probleem. De auto wou niet starten. Al snel kwamen we er achter dat de motor geen brandstof kreeg. Nou blijkt dat bij een bepaalde impact de brandstofpomp in de tank afbreekt en er dus geen brandstof meer gepompt word. Gelukkig kon er ook een brandstofpomp bij een ander team vandaan gehaald worden maar de 1e wedstrijd was inmiddels al van start gegaan.

De Peugeot zat links voor behoorlijk in de duct-tape met name om scherpe delen af te schermen en de voorbumper bij elkaar te houden.


Voor aanvang van de 2e wedstrijd moest/mocht Roy twee ronden over het circuit rijden om te bepalen of alles naar behoren werkte en aan de veiligheids eisen voldeet. Roy moest deze wedstrijd als laatste starten. Hij had wel weer een super goede start en had voor de eerste bocht al drie man te pakken. Roy reed ook deze wedstrijd weer als een bezetene en heeft tijdens deze wedstrijd zijn snelste tijd ooit op dit circuit neergezet.


Hij eindigde deze wedstrijd dan ook op een keurige 15e plaats met zoals gezegd een verbetering van zijn eigen snelste tijd.

Sybren Deunink eindigde de eerste wedstrijd als 5e, dit mede door een defect ABS system, ook dit kon voor de tweede wedstrijd verholpen worden. De 2e wedstrijd moesten ze echter de strijd staken vanwege een technisch mankement waardoor verder rijden niet meer mogelijk was.

Na de 2e wedstrijd viel bij het hele team de spanning eraf en kon er even een beetje gerelaxed worden op deze zeer warme dag in duitsland.

Bij deze willen we nogmaals iedereen bedanken die het mede mogelijk heeft gemaakt dat er de 2e race toch gereden kon worden. Terwijl dit bij het bekijken van de auto direct na de crash eigenlijk niet mogelijk leek te zijn.

Op dit moment is de auto al op de brug geweest van garage Zanting en staat hij op dit moment bij schadehersteller ter Veer om op woensdag 12 juli weer te verschijnen op het TT-circuit om daar mee te rijden tijdens de circuitdag Against Cancer waar onze coureur Roy kinderen en ouders een bijzondere ervaring laat beleven door ze rond te racen over het circuit. Via deze link: againstcancer.nl  kunt u namens Roy nog een donatie overmaken voor de kinderen en de familieleden die getroffen zijn door deze vreselijke ziekte.

 

De volgende race zal zijn op zondag 16 juli en wederom op het TT-Circuit in Assen.


 

 

 

Met sportieve groet,

Roy Haak




1 Berichten

1e race 2017 op het TT-Circuit te Assen

Op zaterdag 1 april gingen we met het hele team en Henry naar het circuit om een pitbox te regelen en in te pakken. Mijzelf inschrijven en de auto laten keuren.

Nadat ik mijzelf had ingeschreven en de sleutel van de pitsbox in ontvangst had genomen kwam ik Sybren Deuninck tegen. Sybren was nog op zoek naar een pitsbox, dus na overleg tussen beide teams, allebei met één auto werd besloten om bij elkaar in de box te gaan.

Het klikte gelijk tussen zijn team en ons team. We hebben met elkaar de box ingedeeld en klaargezet. Toch altijd even uitvogelen hoe dat gaat als je met een nieuw team in één box zit, maar dat ging gelijk al super. Toen we klaar waren hebben we met z'n allen nog even wat gedronken, wij gingen daarna naar huis en zij sliepen bij van der Valk. 

We hadden de volgende ochtend om half acht afgesproken


De volgende ochtend waren we om half acht weer bij de box en hebben we, omdat alles al klaar was eerst een lekkere kop BonneBella koffie gedronken. Daarna was het tijd voor de briefing en kwamen we er al snel achter dat we met maar liefst 25 auto's waren in de PTC-Cup wat natuurlijk een machtig mooi startveld is.

Na de briefing stond gelijk de tijdtraining op het programma dus moest ik gelijk aan de bak om een goede tijd neer te zetten voor mijn startpositie. Op de een of andere manier bleef ik in de 2 minuut en 28 seconden haken en  kwam niet aan de tijden. Ik ben de kwalificatie dan ook als 17e geëindigd.

Op het moment dat ik weer terug in de box was opperde Ariën dat we misschien de bandenspanning wat omlaag moesten doen. Maar helaas bleef het gewenste effect uit en ben ik de eerste race dan ook als 17e gefinished. Ik had het gevoel dat de auto nog steeds iets bleef inhouden en niet lekker in toeren doortrok. Nadat ik dat gemeld had gingen we daarover brainstormen en kwamen we tot de conclusie dat het misschien iets met de bougies was.

Toen in de week voor de race de auto werd gechecked en van nieuwe remmen was voorzien, waren er ook drie nieuwe bougies in gemonteerd. Dus werden de bougies eruit gedraaid en bekeken. Er waren er twee die mooi gekleurd waren en eentje die wat minder mooi gekleurd was, dus werd er snel besloten om de "oude" bougies er weer in te zetten, want dan was het natuurlijk niet zo vreemd dat ik niet aan de tijden kwam.

Tijdens de opwarmronde voor de tweede race had ik gelijk al in de gaten dat hij nu een stuk beter liep en ik makkelijker kon doortrekken in toeren. Bij de start had ik er gelijk al een paar te pakken en in de Haarbocht kon ik er nog een voorbij steken. Toen ik druk in gevecht was om de 15e plaats had het groepje van de 10e tot de 14e plaats de tijd om bij ons weg te rijden. Toen ik op de 15e plek lag was het groepje al 9 seconden uitgelopen en kon ik dat niet meer dichtrijden.

Met nog tien minuten op de klok ben ik die race als 15e over de streep gekomen.

Na de race moest ik mij bij de wedstrijdleiding melden, toen ik daar aankwam kreeg ik een gele kaart omdat ik aan het einde van het rechte stuk (Veenslang - Ruskenhoek) een gaatje zag en de Peugeot erin prikte, toen degene die voor mij reed instuurde kwam ik tegen zijn achterband aan waardoor hij van de baan schoot. 

Ik vond het meer een race-incident maar helaas voor mij zag de wedstrijdleiding dat anders en werd ik daarvoor bestraft.

 

Ik wil alle sponsors en club van honderd leden wederom bedanken voor hun bijdrage aan deze toch wel geslaagde dag.

 

Op naar 7 mei wanneer we weer op het circuit van Assen starten.



Met sportieve groet,

Roy Haak




1 Berichten

team deuninck & willem van dalen racing

TT-Circuit Assen 02 April 2017

Het raceteam Willem van Dalen Racing treft bij het inschrijven voor de éérste ACNN wedstrijd op 2 april 2017 op het TT-Circuit van Assen, Sybren Deuninck. Sybren is een coureur die zijn sporen enkele jaren geleden al in de PTC-cup en later ook in andere race klasse had verdiend.

 

Het team Deuninck is weer terug en was tijdens de inschrijving op zoek naar een pitbox. Op dat moment stapt Roy bij de inschrijving naar binnen en de organisatie van de ACNN wijst Sybren op misschien een mogelijkheid om met het Willem van Dalen raceteam de pitbox te kunnen delen. Na een kort overleg zijn beide partijen het eens.

Beide coureurs al in overleg tijdens de kennismaking tussen beide teams.
Beide coureurs al in overleg tijdens de kennismaking tussen beide teams.

Bij het inrichten van de box door beide teams, alles moet natuurlijk net even anders worden ingericht als dat men gewend is, ontdekken beide teams dat ze aardig op dezelfde golflengte zitten als het gaat over de autorace sport.

Nadat alles klaar was voor de racedag ging team van Dalen naar huis (Westerbork) om te gaan slapen en team Deuninck vertrok richting (sponsor van vrienden van TT-Circuit Assen) van der Valk om te overnachten.

Telefoonnummers werden nog even uitgewisseld en we zouden elkaar de volgende ochtend weer treffen bij box nr. 21 waar de Peugeot 107 en de Toyota Aygo voor de race al stonden te wachten.

De Toyota van Sybren word al voorzichtig wat aangepast
De Toyota van Sybren word al voorzichtig wat aangepast

Beide teams hadden blijkbaar goed kunnen slapen want op de ochtend, van de eerste spannende racedag, zat de stemming er bij beide teams al goed in.

Na de hele dag met elkaar in een goed samenspel te hebben opgetrokken, besloten beide teams dit zo te laten en in het seizoen van 2017 samen verder op te trekken.

Na afloop  van de racedag werd bij het napraten de zaak beklonken en is het samen optrekken van de teams Deuninck / van Dalen een gegeven.


 

 

 

 

Vriendelijke groet,

Willem van Dalen




0 Berichten

Roy tijdens testdag in avenger cup

 

Tijdens de licentiedag en Racing Expo in Leeuwarden hadden we hem al zien staan, de Avenger, en ook dat deze cup onder de KNAF paraplu ging rijden.

Toen was ook al duidelijk dat ze op zoek waren naar jonge coureurs.

 

Op 19 maart 2017 verzorgde MB Motorsport dan ook een kennismakingsdag op het TT-Circuit van Assen, waar onze jonge autocoureur Roy 


natuurlijk graag gebruik van wilde maken. Het was dan ook een mooie gelegenheid om de Avenger aan een test te onderwerpen en te kijken en voelen hoe deze KNAF Avenger zich op een koud en nat TT-Circuit gedroeg.

Na de testrondes was een reactie van Roy dan ook dat het een grote kart is, alleen dan heel wat sneller. De Avenger is uitgerust met een 155 Pk Ford Zetec E 2.0L motor.

De 155 Pk van de Ford motor worden via de achterwielen aangedreven wat natuurlijk wel even wennen is in vergelijking met mijn Peugeot 107.

 

Bovendien merk je natuurlijk met zo'n open raceauto wat de rijwind voor kracht uitoefend op je helm. Krijg je wel een dikke nek van.

 

Ook was er nog even de gelegenheid om in een Peugeot 206gti cup racer wat testrondes te rijden. Deze auto rijd mee in de nieuw opgezette 206gti cup.

De reactie van Roy is dat het een snellere Peugeot 107 is waarbij Roy denkt dat de 107 in de bochten beter is.

Wij willen via deze weg dan ook MB Motorsport nogmaals bedanken want we zijn dankzij deze speciale dag toch weer twee ervaringen rijker geworden.

Voor meer info: www.avengercup.nl/avenger


 

 

 

 

Met vriendelijke groet,

Willem van Dalen




0 Berichten

EDS Beilen viert 12,5 jarig bestaan

Sponsor van Willem van Dalen Racing Westerbork, Electro Diesel Service Beilen, de startmotoren, dynamo en brandstofpompen specialist.

 

 

EDS Automaterialen Beilen heeft zich al 12,5 jaar gespecialiseerd in reparatie van startmoteren, dynamo's, brandstofpompen en verstuivers. Ook het testen van common rail verstuivers behoort tot de mogelijkheden.

Het twaalf en half jarig bestaan moest  afgelopen dinsdag 07-03-2017 natuurlijk gevierd worden.

Directie Rinus Peeks had voor deze gelegenheid een open huis bij hem in de zaak georganiseerd waar men zo even kon binnenlopen om achter de schermen te kijken. Onder het genot van een hapje en een drankje kon men de familie Peeks feliciteren.

Namens Willem van Dalen Racing overhandigde Roy een flesje wijn aan de eigenaar Rinus Peeks en feliciteerde hem met zijn jubileum.

Zal Rinus een wijndrinker zijn?
Zal Rinus een wijndrinker zijn?

Rinus is zelf ook een actief autosporter maar dan in de tak van de 4 X 4, de lange rally's zoals de Dakar en de Libya Rally en dus ook de race wereld.

Ook onze Peugeot 107 Racer van Roy Haak stond in en bij de zaak van Rinus Peeks opgesteld om ook deze tak van autosport bij de vrienden en klantenkring van EDS te tonen.

Namens ons, Rinus Peeks van Harte Gefeliciteerd met dit jubileum.

Bel voor meer informatie:

Tel.: 0593 525300

Mob.: 06 406 316 57

http://www.eds-beilen.nl


 

 

 

 

Met vriendelijke groet,

Willem van Dalen




1 Berichten

Groot verlies van een bijzondere man

Verdriet bij Vrienden TT

Met verdriet hebben wij, Vrienden van het TT Circuit Assen, kennis genomen van het trieste bericht van het overlijden van Jaap Timmer. Timmer, vicevoorzitter van onze organisatie, stond in 2008 aan de wieg van onze stichting. Sindsdien heeft “Mr TT” zich altijd met hart en ziel ingezet om de belangenorganisatie te laten groeien. Samen met een groot aantal andere vrijwilligers is Vrienden TT Circuit Assen mede door zijn inzet uitgegroeid tot een club met meer dan 12.000 Vrienden. Tot het laatste moment was Jaap Timmer nauw betrokken bij de activiteiten van Vrienden TT Circuit Assen. Groot was dan ook de verslagenheid toen donderdag 23 februari rond het middaguur bekend werd dat Jaap Timmer, woensdag, na een korte ziekte op 77 jarige leeftijd in zijn woonplaats Witten was overleden.

Mr. TT.  Jaap Timmer
Mr. TT. Jaap Timmer

Jaap Timmer was onlosmakelijk verbonden met het TT Circuit. Jaap erfde van zijn vader Geert de liefde voor de motorsport. Geert deed in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw als coureur mee aan de TT van Assen.

Jaap bezocht in zijn jonge jaren al vele motorwedstrijden en hij werd begin jaren zeventig motorsportverslaggever voor het bekende sportprogramma Langs de Lijn.

In 1974 trad hij toe tot het bestuur van de Stichting Circuit van Drenthe en werd later voorzitter daarvan.

Ook internationaal deed Jaap Timmer van zich spreken, eerst als vicevoorzitter en later voorzitter van de wegracecommissie van de wereldmotorbond FIM.

Na zijn actieve bestuursperiode bij de TT bleef Timmer op velerlei manieren verbonden met de motorsport. Zo ook via Vrienden TT Circuit Assen.

Onze stichting verliest in Jaap Timmer een bijzonder bestuurder. Een motorsportman die je gerust een wandelende encyclopedie voor de wegrace mocht noemen. Met het overlijden van Jaap Timmer verliest de Nederlandse motorsport een markant man. Een tijdperk is met zijn heengaan afgesloten.

 

Bestuur en Commissie Activiteiten van de Stichting Vrienden TT Circuit Assen zullen Jaap missen.

Wij wensen zijn vrouw en kinderen heel veel sterkte bij het verwerken van dit verlies.

 

Vrienden TT Circuit Assen

Fred Lubbers

Voorzitter Activiteitencommissie.

 

 



1 Berichten

Roy live bij: omropfryslan

Tijdens het ophalen van de racelicentie (28-01-2017) in het WTC te Leeuwarden werd Roy live geïnterviewd door omropfryslan tijdens de Racing EXPO.

Omropfryslan was daar aanwezig voor  live radio.- en tv uitzending.


0 Berichten

Hallo beste racefans

Op zondag 6 november 2016 heeft Roy Haak van het team Willem van Dalen Racing Westerbork het seizoen van de ACNN - PTC cup race's afgesloten met een speciale sponsor en vriendendag.

Deze dag hield in dat onze sponsoren, Club van Honderd leden, vrienden, familieleden en andere supporters uitgenodigd waren om onder het genot van een hapje en drankje bij elkaar te komen in een pit-box op het TT-Circuit om van dichtbij een training mee te maken. Op deze dag was er een zogeheten "open pitlane training", zodat men (mits 16 jaar of ouder) tot aan de pitmuur de racewagens van allerlei soorten en merken tot op een meter afstand aan de andere kant van de muur voorbij hoort en ziet razen.

 

Dit is voor velen een bijzondere ervaring.


P8 in seizoen 2016
P8 in seizoen 2016
Altijd leuk, een 1 bij je naam
Altijd leuk, een 1 bij je naam

Als klap op de vuurpijl kon men met een helm op en strak ingesnoerd in de vierpunts veiligheidsriem op de bijrijders kuipstoel enkele ronden mee met onze Roy Haak in de Peugeot 107 racer.

Zo ging ook de oma van Roy, Dina Wolting, enkele ronden mee met Roy over het bekende en beroemde Drentse GP TT-Circuit.

Oma Dina maakt zich klaar om enkele ronden met Roy mee te gaan
Oma Dina maakt zich klaar om enkele ronden met Roy mee te gaan
Dina word stevig vastgesnoerd in de veiligheiodsgordel
Dina word stevig vastgesnoerd in de veiligheiodsgordel

 

Dina die meestal niet snel de mond gesnoerd kan worden was toch wel onder de indruk van de rijstijl en snelheid van haar kleinzoon. "Ik zal niet zo snel meer commentaar geven over het rijden van Roy", waren haar woorden toen ze uitstapte.

 

Ook onze buren in de pitboxen naast ons, onder andere team Boertien/Blaak hadden een sponsordag. En toen Emanuel Mardjoedi met zijn BMW zich bij ons aansloot konden we gezellig met elkaar van gedachten wisselen en bij elkaar "binnen" lopen.

Frank Houtstra, van het motor racing team FHR uit Emmeloord vond het een leuk wagentje om mee te racen en in gedachten zat hij al op de baan. Wie weet, zo zie je maar dat ook de contacten uit ons motorsport verleden nog altijd bestaan.

Frank Houtstra
Frank Houtstra

Maar donkere wolken boven het TT circuit beloven maar één ding en dat is natuurlijk regen. Volgens Roy nu pas leuk omdat je die achterkant nu zonder de druk van een wedstrijd, even lekker kan laten driften, jaja.

Een spray van water achter de raceauto's, maar Roy bleef doorgaan
Een spray van water achter de raceauto's, maar Roy bleef doorgaan

Jacob Blomberg assisiteert even in de regen. Jammer was wel dat de verschillende uitgenodigde gasten het misschien vanwege de weersomstandigheden, lieten afweten.

 

Wie er wel was en aandachtig de hele zaak gade sloeg is de jongste supporter

Rowin van Dalen

Robert en Rowin van Dalen - "zo hey, das mooi he pap".
Robert en Rowin van Dalen - "zo hey, das mooi he pap".

Aan het einde dan de dag wilde ik zelf nog een paar ronden ervaren wat de jongste coureur van Noord Nederland, Roy Haak (16 jaar) in dit seizoen met een jaar racen had geleerd. Pfff, en inderdaad, slippend en glijdend ging Roy gecontroleerd over de baan. Maar tijdens dit glijden en slippen zit ik toch liever zelf achter een klein race-stuur. Goed gedaan hoor Roy.

Helaas. Onze sponsor Meursinge (Ierse pub) in Westerbork, stopt na drie jaar met sponsoring. Ook deze laatste keer waren de hapjes en drankjes prima door hun verzorgd. Natuurlijk willen wij hun hartelijk bedanken voor hun steun in de afgelopen jaren.


Al met al was het weer een geslaagd evenement en we hopen dat we voor het seizoen van 2017 wederom alles rond kunnen krijgen.


Alle mensen die ons in 2016 een warm hart toedroegen bedankt                                            en tot volgend seizoen

Roy bij de Peugeot 107
Roy bij de Peugeot 107
Dit was de laatste keer in seizoen 2016
Dit was de laatste keer in seizoen 2016

Tot ziens in 2017




2 Berichten

Roy eindigd op een keurige 8e plaats.

Op 15 en 16 oktober werden op het Duitse circuit-Funpark te Meppen de laatste wedstrijden voor het PTC-Cup kampioenschap verreden met maar liefst drie wedstrijden.

Een paar dagen voor dit weekend sloeg de stress toe, bij controle bleek er een achterdemper stuk te zijn. Wat nu te doen zo vlak voor de races........ Na een telefoontje aan René Krüger kon deze ons uit de brand helpen door deze nog snel te laten reviseren. Ook weer gelukt. Nogmaals bedankt René.


 

 

Bijzonder jammer was dat wij, Robert als lid van de commissie activiteiten voor de autosport, Roy als lid en ik als Ambassadeur van de vrienden van het TT Circuit niet op de vriendendag aanwezig konden zijn op het TT Circuit.

Hopelijk vallen het komend jaar deze evenementen niet meer samen op één en dezelfde dag.

Maar in onze racetent waren ze toch een beetje bij ons.

Op vrijdagavond vertrokken we vanuit Westerbork richting Duitsland, waar we dan in alle rust onze racetent en spullen konden opstellen. Deze keer hadden we Cees (klapband) Kamphort, de racebanden leverancier en specialist als buurman. Die later op de 


avond nog even gezellig kwam buurten onder het genot van een kopje koffie, wij later op de avond nog gezellig "wat anders". Voor coureur Roy is dat "wat anders" uit den boze want morgen is de racedag. Roy zoekt inmiddels zijn bedje op in de bus en wij blijven nog even gezellig praten over onze hobby en sport. Robert had zijn heater op gas meegenomen, waar geen thermostaat in zit, zodat we in de tent goed konden vertoeven. Tijdens de koude nacht werden bij ons in de tent toch sauna temperaturen bereikt.

Zaterdagmorgen om 7 uur hoor je de telefoons rinkelen en worden we wakker, even later rijd Roy z'n Peugeot 107 racer naar de Technische Keuring waar de auto zal worden (goed)gekeurd.

Een broodje, kopje koffie en dan nog even wachten tot 09:20uur tot de briefing voor de PTC-Cup begint.


De vrije training begon om 10:00uur, de wagen gaat helaas niet zoals we gehoopt hadden. Roy komt bij de pitsmuur langs en we ruiken een brandlucht vanaf Roy zijn Peugeot.

Bij een pitstop blijkt dat de nieuw gemonteerde linker achterrem iets aanloopt. Nadat we dit snel verholpen hebben kon hij zijn weg vervolgen, maar niet tot volle tevredenheid en een P11 was het resultaat. Nog maar even verder zoeken naar de juiste afstelling.

Om 13:10uur begon de tijdtraining en dachten we dat we het opnieuw konden gaan proberen. Echter de baan is inmiddels een beetje nat geworden door miezerige regen, niet dat Roy bang is voor een natte baan maar op de afstelling van de vrije training kunnen we nu niet verder borduren. Zoals verwacht zijn de tijden nu niet als in de eerste training al heeft Roy nu wel een plek gewonnen en staat nu op P10.

Nu is het wachten tot 15:05uur wat het weer zal gaan doen voor de éérste race dit weekend.

Met een tijdverschil van goed anderhalve seconden op de kopman gaat Roy de race van start. Nagelbijtend sta ik met "oud" monteur Albert Lahuis de verrichtingen van Roy te bekijken, het lijkt erop dat het niet verkeerd gaat maar Roy finisht op een tiende plaats in race 1. Maar toch wel weer een paar punten voor het kampioenschap.


Zaterdagavond was er wel erg veel feest in de tent naast ons. Nadat we de auto hadden gewassen en technisch gecontroleerd gingen wij dan ook maar gezellig buurten en hebben de gezelligheid bij collega teams gezocht. En onder het genot van een glaasje nog wat gepraat over de race's en de techniek.

Foto Natasja van Geemen
Foto Natasja van Geemen

Zondagmorgen in alle vroegte word er al een foto gemaakt van de Peugeot 107 door Natasja van Geemen in een nog in rust zijnde rennerskwartier.

 

De tweede race word verreden op zondag om 10:00uur. Gisteravond samen met Ruben Lohuis de afstelling van de gereviseerde achterdempers nog even doorgesproken. Bovendien worden we deze dag (leuk) geobserveerd  door onze sponsor Gerrit Fruchnicht en zijn vrouw van Drentse Motoren Revisie uit Hoogeveen, die ons nog even een hart onder de riem steekt. Zonder verder alle namen te noemen hadden we ook weer aan aandacht van andere supporters geen klagen, waarvoor wederom onze dank.

Voor deze race mocht Roy vanaf de tiende plaats vertrekken met naast Roy de ook 16-jarige Dominique Kraan, ja de zoon van. Racen en inhalen op het korte en bochtige


circuit is moeilijk. De tijden liggen op tienden van seconden van elkaar en Roy komt niet naar voren en blijft hangen op een 11e plaats.

Na deze race word de strategie nogmaals met elkaar doorgesproken en wordt Roy erop geattendeerd dat voor de laatste doordraaier, Roy als enige de rem even aantikt. O, is het antwoord van Roy "dan kan ik daar dus nog wat tijd winnen, dus ga ik daar niet meer de rem aantikken in de volgende race".

Zondagmiddag 14:10uur de derde en laatste race van seizoen 2017.

Nadat Roy weer goed uit de startblokken is gekomen, en prachtig racewerk laat zien, samen met Lars Blaak, gaan ze beiden een zeer sportief gevecht aan waarbij ze al stuivertje wisselend elkaar het leven zuur maken. Roy denkt terug aan wat we doorgenomen hadden over het ingaan van de laatste doordraaier. Roy probeert de rem niet aan te tikken om zo net even wat meer verschil te kunnen maken met Lars. Dat lukt maar helaas de bochtsnelheid en de G-krachten drijven de Peugeot naar de betonnen muur die hij dan ook even schampt


en daarmee zijn wielophanging, velgen en sporing beschadigde, zodat Roy alle zeilen bij moet zetten om de finish te halen. Bij de nacontrole bleek dat beide voorbanden tot op het canvas waren doorgesleten door de schade, wat dan weer goed is voor onze buurman Cees.

Al met al toch alle drie de races van dit weekend uitgereden en hopend dat we niet in het klassement gezakt zijn maar dat we zijn blijven staan waar we stonden in het kampioenschap.

Tot onze vreugde bleek dat na de puntentelling Roy Haak op een keurige 8e plaats in het kampioenschap PTC-Cup van 2016 van de ACNN onder auspiciën van de KNAF was geëindigd. Dit vooral omdat hij alle races punten heeft gepakt

Bedankt Roy
Bedankt Roy

 

 

Zondagavond na de race's was er feest en buffet in het restaurant van Funpark Meppen, waar de kampioenen bekend gemaakt werden en gehuldigd.

Tevens werd hier de "voorlopige" racekalender voor 2017 bekend gemaakt.

 

Na dit alles keerden we na een leuk en plezierig seizoen weer huiswaarts.

 

Met sportieve groet,

Willem van Dalen




1 Berichten

nieuw logo Roy haak

Dit logo is ontworpen door Anton Giesen waarvoor onze dank. Ziet er SUPER uit.



0 Berichten

zolder zondag 28-08-2016 (Belgie)

Max Verstappen
Max Verstappen

Na op vrijdag 26 augustus 2016 een schitterende dag op Spa Francorchamps  bij de vrije training van de Formule 1 te hebben gehad zijn we op zaterdag weer richting Belgi"e vertrokken. Ditmaal was de reis 96,4 kilometer korter want we zaten op het circuit van Zolder.

Toen we uit Westerbork vertrokken was het 18 graden, toen we na een lange rit uitstapten bleek het op Zolder 35 graden te zijn. Een uur later konden we de pitbox in, de broodjes die gesponsord waren door Meursinge hadden we wegens ruimtegebrek in de Peugeot gelegd, maar de kaas was gesmolten dus we hadden meer een soort van tosti's, maar wel erg lekker.

Toen we na een uur de pitbox in konden kwamen we er achter dat er niemand naast ons kwam staan dus hadden we eigenlijk twee pitboxen tot onze beschikking. Aangezien we er ook gingen slapen kwam dat dus best goed uit.

Toen we alles klaar hadden gezet zijn we buiten gaan zitten in de pitstraat, na een tijdje begon het te onweren en te druppelen. Nadat we dat een tijdje hadden aangekeken begon het ook nog te waaien waardoor er een flesje van tafel viel. Toen we dat wouden opruimen kwamen we er achter dat er geen bezem was. Robert en ik gingen naar een andere box die nog open was en we wouden vragen om een bezem, maar wat we toen zagen vonden we allebei veel mooier, het waren namelijk twee Trabantjes. Na even gepraat te hebben kwamen we er achter dat ze ook nog bij de PTC-cup in reden.

Nadat alles was opgeruimd ging ik slapen. De volgende dag werd ik om half negen wakker, na eerst wat koffie te hebben gedronken was om negen uur de rijders briefing.

Na de briefing mochten we om tien uur de baan op, maar niet voor lange duur. Na mijn crash werd er code 60 ingevoerd tot de training was afgelopen. De kwalificatie ging iets beter maar met een 19e plaats was ik niet heel blij dus dat moest ik nog verbeteren in de eerste wedstrijd.

In de eerste wedstrijd had ik een heel slechte start, ik kon namelijk het startlicht niet goed zien waardoor ik mij meer focuste op de rijders op de eerste rij. Gedurende de wedstrijd heb ik in de eerste bocht van


het circuit een inhaalactie gemaakt waardoor ik 18e stond, ik moest een heel gat dichtrijden om bij het volgende groepje te komen wat mij ook gelukt is. In de laatste ronde had ik nog een inhaalactie wat nek aan nek was maar ook dat gevecht wist ik te winnen waardoor ik als 17e over de streep kwam. Dat vond ik een verbetering vergeleken  met de kwalificatie, er was nog een uitvaller dus werd ik uiteindelijk 16e.

Toen we in het Park ferme stonden kwam er een andere rijder naar mij toe en zei dat ik hem voorbij was gegaan in een chicane waar ik rechtdoor ben geschoten dus heb ik hem zijn plek terug gegeven. Maar als we achteraf de beelden terug kijken kunnen we dit voorval nergens terug vinden (en we gebruiken twee camera's). Wat vervolgens wel wat in ons voordeel was was dat van de startopstelling van de tweede race weinig klopte waardoor ik afgezien van de terug gegeven plek, 5 plaatsen ben opgeschoten.

Gelukkig had ik in de tweede wedstrijd een betere start waardoor ik lekker mee kon komen en na een lekkere wedstrijd te hebben gehad met de nodige gevechten op de baan moesten we na de derde bocht van het circuit, vol in de remmen omdat er een zwaar ongeluk was gebeurt waarbij twee auto's tegen elkaar waren gereden bij het uitkomen van de snelste bocht van het circuit. Toen de rode vlag werd uitgehangen reden we allemaal rustig naar binnen en wachten we op nadere instructies. Omdat 75% van de race verreden was kwam er geen herstart.

Na een kwartier gewacht te hebben kwamen de race uitslagen en bleek dat de gecrashte coureurs niet achteraan stonden maar gewoon op de plaats waar ze stonden in de ronde voor de crash. De meningen zijn daarover verdeeld maar het is de keuze van de wedstrijdleider, en die moeten we respecteren. Gelukkig zijn beide coureurs er heelhuids vanaf gekomen.

Toen hebben we de boel ingepakt en hebben nog wat gegeten bij het restaurant daar en toen was mijn geweldige weekend alweer afgelopen.


 

 

 

Met sportieve groet,

Roy Haak




1 Berichten

racing against cancer

Woensdag 20 juli was er de 12e editie van Racing against Cancer, waar ik met de Peugeot ook aan mee deed. We hebben er dag en nacht aan gesleuteld maar hij staat er weer toonbaar bij, voor drie dagen werk staat hij er zelfs geweldig bij. U heeft in mijn vorige verslag kunnen lezen waarom er nog zo hard gewerkt moest worden.

 

 

We vertrokken rond zeven uur richting het circuit, samen met Allard en fotograaf Thom de Reus.

Toen we op het circuit aankwamen hebben we de auto afgeladen en ben ik mij gaan inschrijven.

Na de briefing heb ik de auto in de pitstraat neergezet voor een opwarmronde. Helaas reed de Westfield niet echt hard door en werd het een rondje toeren.

Toen we weer terug waren in de pitstraat moesten we ons opstellen in twee rijen, 1 rij voor de "gewone"auto's en 1 rij voor auto's met een rolbar en/of harnasgordels.

Ik mocht mijn eerste rondje maken  in 33 graden Celcius. Er zat een meisje van mijn leeftijd bij mij in die ik een rondje over het circuit mocht begeleiden. Je kon nu wel goed zien dat op het 


rechte stuk de Ferrari's en Lamborghini's hard wegliepen maar dat dat in de bochten een heel ander verhaal is. Daar kwam ik met mijn 107 weer bij hun in de buurt. Het meisje vond het erg leuk en had niet verwacht dat zo'n 107 toch nog wel zo'n snelheid kan bereiken. Toen die rondes klaar waren ging ik weer in de rij staan waar ik een minuut of twintig stond te wachten.

Toen ik weer aan de beurt was kreeg ik weer een meisje in de auto die ook veel plezier had die dag en niet bang was. Toen we weg gingen mocht ik hard optrekken wat ik ook deed. Daar bleek dat de vrijwilligers die de kinderen in de auto zetten de Peugeot onderschatten en de kinderen in de auto niet vast genoeg zetten dus moest ik iets gas terug nemen. Toen

die rondes klaar waren ging ik weer in de rij staan voor de volgende passagier mee te nemen.

De organisatie kwam langs de auto's met flesjes water wat ook zeker bij mij zeer welkom was. Na wat gedronken te hebben was ik weer aan de beurt en toen waren de 50 minuten voorbij en mochten de motoren het circuit benuttigen.

Op de paddock moest mijn auto natuurlijk weer pal in de zon staan waardoor het in de auto nog warmer werd dan het al was, maar dat mocht de pret niet drukken want waar je ook keek zag je overal lachende kinderen en ouders. Dat is natuurlijk ook waarvoor we daar waren.

Toen het twee uur 'smiddags was mocht ik weer rijden. Het werd natuurlijk steeds warmer en daarom hadden Allard en ik een constructie bedacht met een slang en

een waterflesje waardoor ik iedere keer wat kon drinken.

Toen de eerste weer bij mij instapte heb ik gelijk tegen de vrijwilligers gezegd dat ze de kinderen beter vast moesten maken omdat iedereen de auto onderschat en gelukkig deden ze dat ook. Ik kreeg een jongen in de auto die het niet zo met snelheid had maar heel erg veel vragen stelde over alles. De volgende die bij mij in de auto kwam was een 

jonge jonhgen die duidelijk niets tegen snelheid had en het alleen maar mooi vond. Toen heb ik ook lekker een paar rondjes gereden en hij vond het helemaal geweldig.

De volgende die bij mij in de auto kwam was een vrouw van middelbare leeftijd. Omdat ik de rondes ervoor lekker heb kunnen doorrijden deed ik dat ook nu weer. De vrouw had de hele tijd niets gezegd in de auto. Toen we de pitstraat in reden vroeg ze hoe hard het gemiddeld ging waarop ik zei dat het rond de 130 kilometer per uur was maar in de Ramshoek 150. Ze zei dat het op de snelweg minder hard leek te gaan.

De laatste man die bij mij in kwam was een heel grote brede man die net uit een Ferrari kwam en heel benieuwd was hoe deze Peugeot reed. Na ook met hem een paar rondes gereden te hebben moest hij wel lachen en zei dat dit ook best wel een rap autootje is met een goede wegligging. En ik ben dit natuurlijk volkomen met hem eens.

Toen ook deze sessie was afgelopen wachtten we tot iedereen weg ging en toen zijn wij ook gaan inpakken na een geweldige en zeer warme dag. Ik heb nu alweer zin in volgend jaar.

 

 

 

 

 

 

Met sportieve groet,

Roy Haak




1 Berichten

5e racedag in de ptc-cup op het tt-circuit

Vrijdagavond 15 juli zijn we vertrokken richting het TT-Circuit om de boel klaar te zetten voor de zaterdag. Zaterdag zouden er auto.- en motorwedstrijden verreden worden.

Toen alles klaar stond in de pitbox trokken we de wielbouten nog een keer na en kwamen we er achter dat er een tapeind van de wielbouten was afgebroken. Dus na wat monteurswerk hebben we er een ander op kunnen zetten.

Aangezien er nieuwe remschijven en remblokken op de auto gemonteerd waren moesten deze eerst nog even wat ingeremd worden. Allard ging even met me mee, maar die had de gordels niet omgedaan en toen ik vol in de remmen ging schoot hij naar voren en kon zich nog net vasthouden. De auto remde dus goed maar we hoorde een constante pieptoon en hoe hard ik ook remde, het ging niet weg.

Terug naar de pitbox om toch even te controleren wat het was, bleek het een bescherm plaatje te zijn die tegen de remschijf aan kwam. Voordat we weer naar huis gingen nog even gepraat met een hapje en een drankje.

Zaterdag 16 juli 2016 zijn we om 07:00 uur vertrokken richting het circuit. Rond half acht kwamen we aan en na even rustig aan gedaan te hebben konden we om half negen gaan inschrijven en de auto laten keuren. Deze werd natuurlijk weer goedgekeurd.

Om 09:20 uur was er de gebruikelijke rijders briefing en na de briefing zijn we terug gegaan naar de pitbox.

Om 10:20 uur begonnen we aan de eerste vrije training, die ging niet helemaal lekker want in die training had ik de laatste tijd neergezet, dit kwam mede omdat ik probeerde om wat aanpassingen op de baan te doen. Dus in de tijdtraining moest ik knallen om een goede tijd neer te zetten, dit ging op zich lekker want ik zette de 17e tijd neer. Met deze tijd ging ik dus aan de eerste wedstrijd beginnen.

De wedstrijd verliep lekker en ik had een goede start. Tot het moment dat code 60 (dat is een code waarbij iedereen maximaal 60km/uur mag rijden tot de groene vlag getoond word).


Die code 60 was er omdat er twee auto's total loss waren gereden en er glas en rommel op de baan lag. Toen dat allemaal weer was opgeruimd konden we de wedstrijd weer vervolgen.

Toen we weer vol op het gas mochten merkte ik dat de hoogte verstelling van mijn stuur los ging zitten waardoor het sturen heel lastig werd. In de laatste ronde lag ik op een 15e plaats maar ging het helaas in de Geert-Timmer bocht 


fout. Ik schoot rechtdoor en normaal gesproken schakel je op in de Geert-Timmer bocht maar omdat ik door het grint ging verloor ik een plek aan nummer 99 en ben als 16e gefinisht.

In de tweede wedstrijd mocht ik dus als 16e starten en had ik weer een goede start. In de derde bocht hadden een paar andere coureurs een incident waardoor de halve baan geblokkeerd werd. Gelukkig reed ik op de juiste lijn om een paar plekken te kunnen winnen. 

In de derde ronde moest ik uitwijken voor een band die over de baan rolde en bij deze uitwijkactie raakte ik nummer 99 maar gelukkig bij beide auto's geen schade. Een paar bochten later zette nummer 99 als (in mijn ogen) "wraak actie" zijn auto vol in de zijkant en drukte mij van de baan af waardoor de hele zijkant plat was.

Bij het uitkomen van de Veenslang ging hij aan de kant en dacht ik dat hij iets kapot had gemaakt bij hemzelf. Later bleek dat zijn stuurstang was afgebroken. Robert stond op het dak te kijken en zag dat toen het iets begon te regenen ik de snelste tijd reed van allemaal. Vol vreugde vertelde hij dat aan Gert Boertien waarop Gert vertelde dat ik de hele zijkant plat had. Deze wedstrijd ben ik als 15e gefinisht.

Toen de wedstrijd klaar was kwam Robert gelijk naar mij toe en zag de schade aan de auto. Ik was persoonlijk heel boos omdat ik de auto woensdag weer nodig was voor Racing against Cancer. 

Toen ik bij de wedstrijdleiding aankwam was het stuk al opgezocht (op video) waar je heel duidelijk kon zien wat er gebeurd was. Nummer 99 zou bij hem worden geroepen om zijn verhaal aan te horen. Toen ik bij de pitbox aankwam stond de auto er al. de Technische keuring had de auto total loss verklaard. Ik kreeg een telefoontje van opa dat ik mij weer moest melden bij de wedstrijd leiding. Dat gesprek ging even anders dan ik had verwacht. Het ging namelijk niet over het incident maar over het voorval in de Haarbocht waarbij ik uit moest wijken voor een band. Hierop besloot de wedstrijdleiding ons allebei een gele kaart te geven (een officiële waarschuwing).

Toch wel teleurgesteld over deze beslissing zijn we snel naar huis gegaan want er was geen tijd te verliezen. De Peugeot MOEST woensdag weer de baan op voor Racing agains Cancer.

Toch wil ik natuurlijk weer al onze sponsoren bedanken voor het mogelijk maken van dit race-weekend.

 

  

 

 

Met sportieve groet,

Roy Haak


1 Berichten

4e Racedag op het circuit van Meppen


Vrijdag 17 juni zijn we rond de klok van 18:00 uur vertrokken richting het circuit van Meppen. (Duitsland). Om ongeveer 18:45 uur kwamen we aan en hebben opa Willem, Robert, Allard en Jurgen de auto uitgeladen. Ik ging mij inschrijven en liet de auto alvast keuren terwijl de andere de tent gingen opzetten.

Toen dat allemaal klaar was zijn we met z'n allen een stukje gaan lopen naar de grote toren. Die je vanaf 15 km afstand van het circuit, al kan zien staan.


Nadat we nog even wat gedronken hebben zijn we gaan slapen. Gelukkig was het goed weer snachts. Konden Allard en Jurgen weer lekker buiten slapen.

Zaterdag 18 juni begon de dag om kwart voor acht. 

Na de briefing rond half negen, begon om half tien de eerste training. Deze training heb ik lekker rustig aan de baan leren kennen om mijn rempunten te vinden. Deze training verliep lekker.

De 2e training ging ik proberen steeds sneller te rijden en dat ging naar mijn idee best wel goed.

De tijdtraining was ik de hele tijd in gevecht met Blaak en zette ik mooie tijden neer. Na de tijdtraining kwam ik binnen en hadden we even pauze om wat te drinken en een broodje te eten. Toen de startopstelling kwam was ik toch een beetje teleurgesteld in mijzelf omdat ik de laatste tijd had neergezet. Het scheelde maar 0.201seconden op degene voor mij.

Op dat moment was ik echt enorm gemotiveerd om dat de éérste wedstrijd te gaan veranderen. Ik had een heel goede start en kwam in de éérste bocht in de top tien door. Na een super spannende wedstrijd te hebben gehad met veel gevechten en de hele tijd stuivertje wisselen met een groep van 4 coureurs ben ik als tiende de finish gepasseerd. Het was een enorm leuke wedstrijd en ik was enorm tevreden met die tiende plek in de eerste wedstrijd. 

Ik was dan ook klaar voor de tweede wedstrijd waar het wederom heel goed ging. Ik had ook nu weer een goede start en kwam weer lekker weg. 

Ik zat weer in hetzelfde groepje waar ik ook de  éérste wedstrijd mee in gevecht was.


Op het laatst had ik contact met Johan Leeuwenhagen (#99) waarbij ik wat blikschade opliep en een draagarm was verbogen waardoor de stand van de wielen (sporing) op 3 mm. uitspoor kwam te staan, wat een enorm negatieve invloed heeft op het rijgedrag van de auto. Gelukkig gebeurde dit in de laatste ronde van de tweede wedstrijd waar ik wederom als tiende ben gefinisht. We hadden maar een half uur om de schade zo goed mogelijk te herstellen en de draagarm weer recht te maken voordat de derde wedstrijd van start zou gaan.

Ook de derde wedstrijd had ik een super start en reed ik achter Rianne Bergman waar ik druk in gevecht was met een medecoureur. Ik werd daarbij op een gegeven moment van de baan getikt en kwam helaas als laatste de baan weer op. Ik wist toch nog terug te komen en raakte in een spannend gevecht met Frenk Mali. We reden bumper aan bumper tot ik op een gegeven moment een waarschuwingsvlag kreeg waarbij ik geen idee had wat ik had gedaan wat niet toegestaan is. De derde wedstrijd ben ik als elfde over de finish gekomen.

Roy in gesprek met de wedstrijdleiding (Rechts bovenin)
Roy in gesprek met de wedstrijdleiding (Rechts bovenin)

Toen ik na de wedstrijd mij bij de wedstrijdleiding moest melden werd er duidelijk wat ik had misdaan. Tijdens mijn gevecht met Frenk heb ik hem een "paar" keer op de achterbumper geraakt. Het feit dat ik van de baan getikt was waardoor ik weer van achteraan moest beginnen was even "vergeten" om doorgegeven te worden. Toen ik later met de desbetreffende baanmarshal stond te praten zei hij dat hij dat zeker wel gemeld had bij de wedstrijdleiding. We zijn toen samen naar de wedstrijdleiding gegaan en daar is het allemaal verder afgehandeld.

Al met al heb ik daar ook weer een super mooie dag gehad met enorm spannende wedstrijden op een super mooi circuit voor de PTC-cup.

Ik wil dan ook graag iedereen bedanken van het team, alle sponsoren en supporters voor het aanmoedigen. Zonder jullie was deze mooie racedag niet mogelijk geweest.


 

 

 

 

Met sportieve groet,

Roy Haak




3 Berichten

3e racedag in de ptc-cup op het circuit van zolder

Zaterdag 21 mei 2016 zijn we met elkaar vertrokken richting het circuit van Zolder in België, met Jurgen die toch wel mee ging.

Na een reis van vier uur zijn we rond 16:00 uur aangekomen in Zolder en heb ik ons gelijk ingeschreven. We moesten echter nog tot 18:00 uur wachten voordat we de bus in de pit-box konden zetten. Eenmaal alles uitgepakt en klaargezet hebben we gewacht op de


technische commissie. De auto was zoals gewoonlijk helemaal goedgekeurd, dus hebben we de stoelen erbij gepakt en zijn we even wezen ontspannen voor de pit-box.

Na een tijdje gezeten te hebben besloten Jurgen, Allard en ik om de baan even rond te gaan lopen. We waren nog niet half op weg of de schoenen waren alweer uit omdat het te zeer deed aan onze voeten.

Toen we weer waren terug gekeerd in de pit-box had Jurgen letterlijk de blaren onder de voeten zitten.

Toen Jurgen en ik even later net even weg waren zakt opa door de stoel (zie foto links). Daarna met elkaar nog even gezellig gezeten en toen ons bedje opgezocht.

 

Zondag 22 mei 2016 ging om 06:30 uur de wekker en waren we allemaal lekker vroeg wakker.

Allard en Jurgen hebben de hele nacht buiten geslapen omdat ze het in de box te warm vonden.

Om 08:00 uur was de briefing voor de PTC-cup en waren we zoals altijd...................... op tijd. Tijdens de briefing kregen we te horen dat we pas om 10:00 uur de baan op mochten en dus viel helaas de eerste vrije training uit. Maar dit keer viel de eerste training voor alle klassen uit

 

We gingen dus om 10:05 uur de baan op voor onze tijdtraining en de training verliep goed. Ondanks het feit dat de baan al wat nat begon te worden wist ik toch een vijfde trainingstijd neer te zetten wat dus inhoud dat ik in de eerste race van een vijfde startplek mocht vertrekken.

De start verliep redelijk goed maar al snel kwamen we er achter dat het op de hele baan spiegelglad was. Elke keer als ik moest remmen begonnen de wielen te blokkeren en schoot het remsysteem gelijk in de ABS (Anti Blokkeer Systeem). Tegen het einde van de race begon de auto te piepen dat ik niet veel benzine meer had en moest ik dus gaan nadenken over op welke plekken ik het beste mijn vermogen kon gebruiken. Uiteindelijk ben ik als zesde geëindigd en was niet tevreden over mijn race, maar alle rijders waren het wel eens dat het spiegelglad was.

 

Toen het 12:00 uur was moesten het op het circuit weer stil zijn. Na de pauze moesten de BMW's rijden, dus gingen we even naar de start kijken. 26 Auto's die tegelijk op een spiegelgladde baan de éérste bocht ingaan, dat kan bijna niet goed gaan. En het ging ook niet goed. Henk Tappel (ook met nummer 33) kwam hard op de achterkant van zijn voorganger en kreeg daarbij een olielekkage waardoor de éérste bocht nog veel gladder werd dan die al was.

Om 15:15 uur mocht ik de baan weer op voor mijn tweede race en mocht ik vanaf een zesde plaats starten. Tijdens de opwarmronde merkte ik al dat de baan nog steeds superglad was en de olie in de eerste bocht was ook nog niet weg.

Ik had een goede start en ging als zesde de eerste bocht in en had een goed gevoel over deze race. Na een aantal goede ronde's gereden te hebben ben ik helaas uit de bocht gevlogen.


Na een aantal (4 of 5) ronden in de grindbak te hebben gestaan kwam er eindelijk een sleepauto om mij eruit te halen. Ik heb toch nog een aantal ronden lekker voor mezelf kunnen racen want ik lag inmiddels vijf ronden achter. Uiteraard heb ik wel de race uitgereden en toch ook nog wel een paar goede rondetijden neergezet. Over het rijden in de tweede race was ik uiteindelijk zeer tevreden alleen over de plek waar ik geëindigd was wat minder.

 


Toen we klaar waren gingen we de bus weer inpakken om richting huis te gaan. We konden echter pas om 18:00 uur met de bus uit de pit-box dus wouden we eerst nog even wat eten in het restaurant op het circuit maar die was om de een of andere reden al om 16:30 uur gesloten (het blijft toch België) dus gingen we zonder eten met de bus op weg naar huis.

Op de weg terug toch nog even langs de Mc.Donalds geweest en ik moet eerlijk toegeven dat het moeilijkste vandaag was om met opa naar de Mc.Donalds te gaan want opa wou een fricandel speciaal met patat. Uiteindelijk hebben we maar een quartepounder menu gedaan en toen lekker op huis aan.

De volgende race is 18 en 19 juni in Meppen (Duitsland), heb er nu al weer enorm veel zin in.

 

Namens het hele team wil ik ook zeker nu weer alle sponsoren bedanken.

 

 

 

Met sportieve groet,

Roy Haak




Aanvulling op ons race team.

 

Bij deze wil ik ook nog graag bekend maken dat ons race team vanaf nu is uitgebreid met twee fanatieke jongens. Allard Bel en Jurgen Weggen hartelijk welkom en super dat jullie mee willen helpen.

Jurgen Weggen, Allard Bel, Roy Haak
Van links naar rechts, Jurgen Weggen, Allard Bel en Roy Haak


2 Berichten

vrije Training belgië, zolder 18 mei

Vanmorgen (woensdag 18-05-2016) ging om vier uur de wekker. Eerst maar eens even een kopje koffie erin om goed wakker te worden. We zouden om vijf uur vertrekken richting het circuit van Zolder (Belgi"e).

In de bus toch nog maar even tussen zes en zeven wat geslapen.

Om kwart voor negen kwamen we aan op het circuit waar ik blijkbaar al een keer geweest was, ik was toen vier jaar

oud en helemaal onder de indruk van race's met Mini  Coopers, maar helaas weet ik daar niets meer van.

Youri Verswijveren was net zijn tentje aan het opbergen toen wij aankwamen. Hij had daar een extra nachtje overnacht want hij had daar op dinsdag zelf een race gehad. Youri was zo


vriendelijk om een dagje langer te willen blijven om mij de baan te leren kennen en de rempunten met mij door te nemen.

Toen zijn we naar een plekje gereden waar we deze dag zouden staan. Daar hebben we de auto afgeladen zijn we wezen inschrijven.

Inmiddels was het tien uur geworden dus moesten we nog een uurtje wachten voor we de baan op mochten.

Om half elf het pak aan gedaan en de helm klaar gelegd.


Youri ging eerst zelf de baan op om te kijken waar de rempunten liggen met de Peugeot. Na een paar ronden kwam hij binnen en ging ik er naast zitten om te kijken hoe de baan loopt en waar de rempunten ongeveer liggen. Weer een paar ronden later ging ik zelf achter het stuur. Ik was wel een beetje zenuwachtig omdat het de eerste keer was dat ik op die baan reed en het toch wel redelijk druk was met auto's uit allerlei verschillende klasse. De eerste rondes verliepen goed, Youri had een snelle tijd neergezet en ik kwam daar toch al redelijk bij in de buurt.

Om twaalf uur moesten we van de baan af omdat er op het circuit van Zolder tussen twaalf en een absolute stilte moet zijn. 

We hebben toen de bochten en rempunten met elkaar besproken en heeft Youri mij nog wat tips


gegeven. Om een uur mochten we de baan weer op. Ik zat achter het stuur en we hebben een uur lang gereden. Omdat het steeds sessies waren van een uur hebben we om twee uur het kaartje voor het volgend uur opgehaald, de tank weer vol gegooid en weer de baan op gegaan.

Na een aantal ronden miste ik mijn rempunt bij de chicane en kwam verkeerd uit, waarbij ik met vier wielen los van de grond kwam (linker foto), daarbij is waarschijnlijk mijn handremkabel gebroken. Maar die ben ik de


hele dag niet nodig geweest dus dat scheelde weer. De rondes daarna ging het beter bij de chicane en kwam ik af en toe met het linker voorwiel los (rechter foto)

Verder heb ik constant gereden en veel kilometers gemaakt en veel geleerd.

Om vier uur ging Youri naar huis en ben ik nog doorgereden tot zes uur. Ik heb nog lekker veel kunnen rijden en mijn tijden kunnen verbeteren en de rempunten beter leren inschatten.

Om zes uur moest ik van de baan af omdat er net als tussen de middag, 's avonds na zes uur geen lawaai meer van de baan mag komen.

Om zes uur hebben we de boel weer ingeladen en de auto weer op de aanhanger gezet. Na nog even een lekker patatje te hebben gegeten (in Belgi"e natuurlijk) zijn we weer in de bus gekropen en zijn we aan de reis naar huis begonnen.

Ik heb goede moet en enorm veel zin voor de wedstrijd van zondag aanstaande (22-05-2016).

Youri bedankt en natuurlijk ook alle sponsoren, zonder jullie was deze mooie leerzame dag niet mogelijk geweest.

 

 

 

Met sportieve groet,

Roy Haak


1 Berichten

2e racedag in de ptc-cup op het tt-circuit

Zaterdagavond 30 april zijn we rond een uur of zes vertrokken naar het TT-Circuit met onze Peugeot 107 op de aanhanger, eerst nog even Robert opgehaald uit Smilde.

Om zeven uur waren we op het circuit gearriveerd en hebben we ons gelijk ingeschreven. We probeerden een pitbox te krijgen maar we wisten niet dat je ook een pitbox kon reserveren,

dus stonden we met een drup aan onze neus op het circuit.

Maar eerst toch maar even de Peugeot laten keuren en deze is weer helemaal goed gekeurd. Dus de schade van de laatste wedstrijd was goed gerepareerd.

Toen moesten we nog beslissen wat we gingen doen en hebben besloten om de partytent uit Westerbork op te gaan halen en die op te zetten. Normaal doen we er wel even over om de tent op te zetten, maar zo lang hadden we niet de tijd. Met wat extra mankracht van Allard en Thomas (zijn vrienden van mij) was het binnen een half uur geklaard. Nog even de tent ingericht en dan naar huis om nog wat te gaan slapen.


Zondag 1 mei zijn we 's ochtens om zeven uur vertrokken naar het circuit om de laatste dingetjes te doen. Om kwart over acht was er onze briefing met in totaal 24 coureurs, en toen hebben we te horen gekregen dat er op één juni een trackday is op Spa Francorchamps, we bekijken nog even of we daar kunnen gaan rijden.

Na de briefing ben ik om half tien de baan op gegaan voor gelijk een kwalificatie training. Ik heb een tijd neer kunnen zetten van 2:28:519 en had goede grip en ook de afstelling was perfect.

De 1e race mocht ik als 18e totaal starten en stond 6e in de PTC-klasse. Het was een heel moeilijke start en ik was omsingelt door auto's dus kon eigenlijk geen kant op. Bij de eerste bocht ben ik deels mijn spiegel dan ook


verloren en kon dus niet aan de bestuurderskant achter mij kijken. Voor de rest ging de race goed, Na ongeveer vijf ronden werd er een code 60 ingelast wat inhoud dat we allemaal niet harder dan 60 mochten gaan rijden. De oorzaak hiervan was dat Huub Mali over de kop was geslagen. Na de code 60 kwam ik niet helemaal lekker weg waardoor ik een paar plekken verloor. Door de bochten juist aan te snijden en zo laat als mogelijk te remmen kon ik die paar verloren plekken toch wel weer goed maken. In de twee na laatste ronde heb ik met een medecoureur contact gemaakt waarbij ik een klein beetje blikschade opliep.

Uiteindelijk ben ik in de PTC- klasse als 4e geëindigd. Zelf vond ik de race helemaal niet lekker lopen en was niet erg tevreden over het verloop van de wedstrijd, maar toen ik binnen kwam en naar park fermé ging kreeg ik applaus door het team en supporters en kreeg ik te horen dat ik in de PTC-Cup als vierde was geëindigd.

 

 

 

In de grote pauze kwam Youri Verswijferen nog even om een paar goede tips te geven over de rempunten en instuurpunten op de baan, en hebben we nog even bijgepraat. We gaan nog een keer samen trainen op Assen. Dat word vast en zeker geweldig.

 

 

De tweede race mocht ik dus als vierde van de PTC-cup starten, ik kwam deze keer wel goed weg. Het was een geweldige race omdat ik constant in gevecht was in een groepje van vijf man, waaronder ook de over de kop geslagen Huub Mali die met een gesplinterde voorruit heeft gereden.

Ik heb veel gehad aan de tips die Youri mij gegeven had en mede daardoor heb ik mijn snelste tijd weer kunnen verbeteren naar 2:27:9 en ben van het groepje waar ik in reed als tweede geëindigd


en van de PTC-cup wederom als vierde onder de zwart wit geblokte vlag door gegaan.

 

Het was een geweldig mooie dag waar ik weer veel geleerd heb en heel veel plezier. 16 Mei is waarschijnlijk onze volgende training en 22 mei de volgende wedstrijd op het circuit van Zolder (België). Heb er nu al enorm veel zin in.

 

 

 

 

Met sportieve race groet,

Roy Haak


3 Berichten

1e Racedag in de ptc-cup op het TT-circuit

Vandaag (3 April 2016) zijn we vanmorgen om zeven uur vertrokken richting het TT-Circuit. We hadden gisteravond de auto al naar het circuit gebracht om hem door de technische controle te laten gaan en te voorzien van nieuw rubber.


De eerste race in de PTC cup zal vandaag gaan gebeuren. We begonnen uiteraard met de briefing voor alle coureurs. Het weer was goed maar de baan was tijdens de eerste vrije training toch nog wel nat, gelukkig was ik dat al wel een beetje gewend en had dan ook een zeer goede tiende plaats gereden.

Daarna volgde de tijdtraining en we gingen er van uit dat ook die nog wel nat zou verlopen maar gelukkig bleef het droog. Helaas konden we niet alle ronden voluit gaan om te proberen om een goede tijd neer te zetten om een goede startpositie te krijgen omdat een mede-coureur van de baan was geraakt en weggesleept moest worden. Toch heb ik nog wel een goede tijd weten neer te zetten en mocht vanaf startplek 13 gaan vertrekken, de eerste wedstrijd.

Ik zat er bij de start  van de eerste wedstrijd goed bij en het ging redelijk goed, tot het moment dat ik in de Ramshoek met een snelheid van ongeveer 165 km/h. van de baan gleed en vervolgens een heel eind door gleed over het asfalt door de grindbak vervolgens weer een strook asfalt en uiteindelijk tot stilstand kwam in de bandenstapel.

Gelukkig kon ik wel verder rijden. Met alleen wat blikschade en een heleboel grind in de bumper heb ik de race nog wel uitgereden en finishte mijn eerste race als laatste.


Willem en Robert hebben na de race het blikschade wat weten te herstellen en de Peugeot ontdaan van al het grind wat ik had meegenomen. Zodoende kon ik toch de tweede race ook weer aan de start verschijnen.

Peugeot ontdoen van grind
Peugeot ontdoen van grind
Peugeot ontdoen van grind

Ik moest de tweede race helemaal van achter starten omdat ik in de eerste race als laatste over de streep was gekomen. De tweede race ook weer goed van start gegaan en na de

eerste bocht had ik er al drie ingehaald.

Ik kwam in een groep van vier auto's en we waren erg aan elkaar gewaagd. Op een gegeven moment moesten we Huub Mali toch laten gaan en die liep een seconde of zeven uit. Ik was in een constante strijd verwikkeld met Dominique Kraan en Walter Sleegers wat een mooie strijd opleverde.

In de een na laatste ronde raakte een van beide met de neus van zijn auto mij vol in mijn deur. We

zijn met zijn drieën binnen 1,1seconde over de streep gekomen dus kun je voorstellen hoe dicht we bij elkaar reden. Helaas verloor ik in de laatste ronde in de Geert Timmer bocht nog een plaats doordat ik moest uitwijken voor een band die daar lag en kwam toch met een verbetering van mijn eigen snelste tijd als veertiende over de streep.

Toen ik na de wedstrijd uit de auto wilde stappen kreeg ik mijn deur niet open en heeft Wim Lohuis mij nog geholpen om uit de auto te komen.

 

Ik kijk dan ook terug op een topdag waarbij ik weer enorm veel geleerd heb en heb ervaren hoe spannend close-racen kan zijn.

We hebben de Peugeot op de terugweg naar huis dan ook gelijk bij onze sponsor Autoschade Ter Veer in Smilde afgeleverd.

Ik ben enorm blij dat ik kan racen en wil dan ook bij deze alle sponsoren hartelijk bedanken, en natuurlijk niet te vergeten alle supporters die mij deze dag ook weer hebben aangemoedigd.

 

Met sportieve race groet,

Roy Haak

Roy Haak



4 Berichten

Training, 2e paasdag TT-Circuit Assen


Hallo allemaal,

Garage Zanting Roy Haak Peugeot 107 op de aanhanger
Met de auto op de aanhanger richting Smilde

 

 

Vandaag (28-03-2016) op 2e paasdag hebben we getraind op het TT-circuit van Assen. We waren 'smorgens al op tijd vertrokken en gingen via Smilde, om Robert op te pikken,

richting het circuit.

De dag begon nat en met veel wind. Nadat we de briefing hadden gehad bleef het op de natte baan super glad. Het bleef regenen tot ongeveer drie uur 'smiddags en toen kwam er toch nog een zonnetje door om even te kijken wat we aan het doen waren op het circuit.

Toen het zonnetje er door kwam droogde de baan behoorlijk snel op.

Dit was de eerste keer dat ik op de droge TT baan reed en kon dus eindelijk eens even gas gaan geven.

In het begin had ik nog wel wat moeite om de juiste lijnen te vinden omdat ik het circuit alleen maar nat kende.

Roy Haak TT-Circuit
Roy op het nog natte circuit
Voor het eerst op een droge baan
Voor het eerst op een droge baan

Maar met wat deskundig advies vanuit de pits en van Maikel Verkade ging het na een aantal ronden al een stuk beter.

Roy Haak Willem van Dalen PTC cup ACNN Training
Nog wat advies vanuit de pits

De tijden gingen elke ronde naar beneden, waar ik begon met 2:51:9 ging ik naar 2.48.9 en op die manier door naar een tijd van 2.33.8 waar we uiteindelijk met het hele team zeer tevreden over zijn.

Ik heb in de laatste twee uur van de training gelukkig nog heel wat op kunnen steken voor de wedstrijd van volgende week zondag waar ik dan mag uitkomen in de PTC-cup. De toegang is die dag ook gratis, dus als u mij en vele andere wilt zien rijden bent u van harte welkom bij ons in de pit-box.

Het was een leuke en vooral  leerzame dag en nu op naar zondag.



2 Berichten

Binnenkort op deze pagina


Binnenkort komt op deze pagina een blog van de coureur Roy Haak. Hij zal u via berichten op de hoogte houden van het wel een wee van de PTC-cup

 

Hou deze pagina dus in de gaten voor het laatste nieuws, vers van het asfalt



3 Berichten