Ik ben Roy Haak, ik ben 20 jaar en woon in Westerbork.
Ik zat op het Deltion College in Zwolle en deed daar de opleiding tot HTV waar ik in 2020 mijn diploma heb gehaald, en in mijn vrije tijd ben ik veel aan het sleutelen in de schuur van mijn vader.
Ik ben met het race virus in aanraking gekomen doordat mijn opa een oud rallycross coureur is en mijn vader monteur bij een zijspan team was, het zal dus wel in mijn bloed zitten.
Toen ik 4 jaar oud was gingen we naar het kart-circuit in Emmen (Pottendijk) en zag ik een kart staan. Ik wou die zo graag hebben dat ik er niet meer bij weg ging. Dus is er besloten om die kart te kopen. Niet veel later zat ik achter het stuur van de kart
op de skatebaan in Westerbork.
Wel met een touw aan de achterbumper voor als ik het in mijn hoofd haalde om flink gas te geven. Toen ik dat onder de knie had gingen we naar de kartbaan in Vledderveen daar hebben Joran, mijn broertje en ik heel veel getraind vooral veel op: woensdagmiddag, zaterdag en zondag.
Toen ik 6 jaar was had ik mijn eerste wedstrijd bij de KSV-Saterland, een Duitse club die wedstrijden organiseert in zowel Nederland als Duitsland. Daar heb ik veel ervaring opgedaan, veel wedstrijden gereden en heel veel prijzen binnen gesleept.
In 2010 ben ik kampioen geworden bij de mini-klasse (60cc motoren) en mijn broertje Joran werd 3e in dezelfde klasse.
2 Jaar later, toen ik 12 jaar was werd het tijd om naar een hogere klasse te gaan met zwaardere motoren (125cc). Dat heb ik een paar jaar gedaan en moest toen noodgedwongen stoppen omdat ik een knieblessure kreeg. Daaraan ben ik geopereerd en heb 8 weken in een rolstoel moeten zitten, waardoor ik niet meer kon rijden, ik heb daarna ruim een half jaar gerevalideerd voordat ik weer kon rijden.
Mijn opa (Willem van Dalen) en ik hebben besloten om verder te gaan in het auto-racen, op mijn 13de zat ik achter het stuur van een Renault Clio Williams 2.0 op het TTT-circuit in Emmen om te trainen voor een eventuele racelicentie.
De KNAF race-licentie heb ik in november 2015 ook gehaald tijdens een 3-daagse cursus van Advanced Driving School.
De 1e dag van de cursus was om de auto beter te leren kennen, door onder andere de auto te laten uitwijken, remmen (op de Junior Track) en sturen (die dag was het droog).
De 2e dag leerde we rijden op het TT-circuit in Assen. Eerst op de noord-lus en toen op de zuid-lus (het regende die dag). Ook hebben we die dag het starten geoefend. Eerst met twee tegelijk, daarna met 4, toen met 6 enzovoort.
De 3e dag was het examen, mijn opa wou ook wel weer een licentie en hoefde van de KNAF alleen maar examen te doen. Omdat mijn opa en ik in dezelfde auto reden werden we in verschillende groepen ingedeeld. Ik moest eerst het praktijkexamen afleggen en dat ging goed, toen ik klaar was moest mijn opa rijden en ik moest het theorie-examen doen (het theorie-examen is nog moeilijker als het rijden zelf).
Toen mijn opa ook klaar was liepen we samen naar het restaurant waar de uitslagen bekend zouden worden gemaakt. Elke stap die ik dichter bij het restaurant kwam, hoe zenuwachtiger ik werd, toen ik aan de beurt was werd het alleen maar spannender maar uiteindelijk zijn mijn opa en ik allebei geslaagd en dat moest gevierd worden. We zijn die avond nog met opa (Willem), oma (Dina), papa (Martijn), mama (Dolores) en broertje (Joran) uit eten geweest bij Meursinge in Westerbork.
We hadden allebei de licentie binnen, maar ja dan moet je ook verder. Opa was al een tijdje monteur/coach bij racing-team Boertien dat reed bij de ACNN (Auto Competitie Noord Nederland) in de PTC-cup (Peugeot 107, Toyota Aygo, Citroën C1). Dat leek mij ook wel wat en het is een goede opstap klasse. Dus gingen we op zoek naar een auto, het liefst een Peugeot 107.
Coen Pronk had zijn Peugeot 107 verkocht aan Lohuis Autosport en wij hadden inmiddels
al contact gelegd met Lohuis autosport. Wij konden die auto weer overkopen en kwamen er achter dat het een ex-kampioens auto is want Coen Pronk reed in de top 3 en Youri Verswijveren is er kampioen mee geworden.
Onze sponsor Autoschade Ter Veer in Smilde heeft de auto gespoten in de kleuren van de raceauto (Alpine Renault A110) waar mijn opa destijds ook mee reed, ik vindt een heel mooie auto geworden.
De 1e training heb ik al gehad in januari 2016, het had jammer genoeg de hele dag geregend maar toch al een beetje gevoel met de auto weten te krijgen mijn snelste tijd was 2.56.2 minuten dus moest mijn opa ook even proberen maar die kwam niet onder de 2.58 minuten. De volgende training is 2e Paasdag, dus als jullie klaar zijn met paaseieren zoeken, kom dan gerust even naar het TT-circuit (toegang is gratis), daar zal ik dan rijden met de Peugeot 107.
3 April is de 1e wedstrijd en daar zal ook ik aan de start verschijnen (ook daar is de toegang gratis).
Ik hoop later in de Formule 1 te komen en van mijn sport mijn werk te maken want wat ik het liefste doe is racen, dat is vanaf mijn 4e jaar niet anders geweest en zal de komende jaren ook niet veranderen.
Met vriendelijke sport groet,
Roy Haak