Enerverende racedag Meppen 18 juni '17

 

Op zaterdag 17 juni was het weer tijd om de auto in te pakken en te vertrekken richting duitsland. Daar zou op zondag 18 juni weer een wedstrijd verreden worden op het circuit "Racepark Meppen".

Zaterdag middag lekker op tijd aangekomen op het circuit kon er begonnen worden met het opbouwen en inrichten van de tent. Ook Sybren Deuninck zou deze race weer aanwezig zijn dus konden we met het inrichten van de tent (werkplaats) daar gelijk rekening mee houden.

 

 Dit weekend was ook Marlon Bruins weer met ons mee om voor zijn opleiding de benodigde stage uren bij elkaar te werken, en hij had geluk dit weekend.

 

Toen alles was opgebouwd en ingericht was het tijd om de inwendige mens te gaan verzorgen door de barbeque in de brand te steken, of in dit geval de stekker in het stopkontact te steken. De plate met shashlik, worsten en o.a. hamburgers was uitstekend verzorgd door onze sponsor Catering Service Winters


Ook team Boertien was aanwezig en Jorn "baalde" dat hij de t.v. en laptop vergeten was mee te nemen. Er werd dit weekend namelijk ook de 24uur van Le Mans verreden en die wou Jorn toch wel graag volgen.

 

Gelukkig voor Jorn was ook de Williams Clio van Willem dit weekend mee en mocht Jorn "even" naar huis om de t.v. en laptop op te halen.

Bij terugkomst de boel geïnstalleerd en gezamelijk een stuk van de 24uur van Le Mans kunnen volgen.

De volgende ochtend (zondag) de auto laten keuren en nadat de rijders hun briefing hadden gehad kon begonnen worden met de vrije training.

 

Roy kwam in deze training toch niet helemaal aan zijn tijden die het weekend ervoor wel werden gereden met dezelfde afstelling. Na deze training werd de bandenspanning nog iets aangepast en gezamelijk besloten om halverwege de kwalificatie training de demping van de schokbrekers aan te

passen.

Er werd ook een heel kleine olie lekkage ontdekt, wat bij nadere inspectie de krukaskeering bleek te zijn die een heel klein beetje doorlekte. dat kon op dat moment verder niet verholpen worden en kon ook geen kwaad in negatieve zin. Dus dat was een klus voor na de wedstrijddag (en is inmiddels verholpen).

Tijdens de kwalificatie training werden de tijden ronden na ronden beter en stonden we in de pits voor de keuze, om de demping nog meer te veranderen of zoals overlegd was met

Roy, weer terug te zetten zoals het in de vrije training stond. Er werd besloten om te doen zoals met Roy overlegd was.

Halverwege de kwalificatie werd Roy dan ook binnen gehaald en de demping weer aangepast.

Helaas ...... voordat Roy goed en wel aan zijn nieuwe rondentijden kon gaan beginnen

kwam hij in aanrijding met een andere auto waardoor verder rijden niet meer mogelijk was.  Gelukkig kwamen beide coureurs er zonder lichamelijk letsel vanaf.

De schade aan beide wagens was echter wel zo groot dat in eerste instantie werd gedacht dat de race in Meppen voorbij zou zijn.

Bij nadere inspectie werd gezamelijk toch besloten om te proberen de auto voor de 1e of eventueel de 2e wedstrijd weer zodanig klaar te hebben dat er mee geraced kon worden. Mede dankzij de hulp


van Gert en Jorn Boertien en natuurlijk ook dankzij andere teams die onderdelen beschikbaar stelden konden we onder de brandende zon de Peugeot van Roy toch zover

klaar krijgen dat er weer mee gereden kon worden. Onder toeziend oog van de Technische Controle, en op een gegeven moment zelfs meesleutelend, waren we vlak voor de eerste wedstrijd zover dat de auto van de aanhanger gereden zou kunnen worden, kwam het volgende probleem. De auto wou niet starten. Al snel kwamen we er achter dat de motor geen brandstof kreeg. Nou blijkt dat bij een bepaalde impact de brandstofpomp in de tank afbreekt en er dus geen brandstof meer gepompt word. Gelukkig kon er ook een brandstofpomp bij een ander team vandaan gehaald worden maar de 1e wedstrijd was inmiddels al van start gegaan.

De Peugeot zat links voor behoorlijk in de duct-tape met name om scherpe delen af te schermen en de voorbumper bij elkaar te houden.


Voor aanvang van de 2e wedstrijd moest/mocht Roy twee ronden over het circuit rijden om te bepalen of alles naar behoren werkte en aan de veiligheids eisen voldeet. Roy moest deze wedstrijd als laatste starten. Hij had wel weer een super goede start en had voor de eerste bocht al drie man te pakken. Roy reed ook deze wedstrijd weer als een bezetene en heeft tijdens deze wedstrijd zijn snelste tijd ooit op dit circuit neergezet.


Hij eindigde deze wedstrijd dan ook op een keurige 15e plaats met zoals gezegd een verbetering van zijn eigen snelste tijd.

Sybren Deunink eindigde de eerste wedstrijd als 5e, dit mede door een defect ABS system, ook dit kon voor de tweede wedstrijd verholpen worden. De 2e wedstrijd moesten ze echter de strijd staken vanwege een technisch mankement waardoor verder rijden niet meer mogelijk was.

Na de 2e wedstrijd viel bij het hele team de spanning eraf en kon er even een beetje gerelaxed worden op deze zeer warme dag in duitsland.

Bij deze willen we nogmaals iedereen bedanken die het mede mogelijk heeft gemaakt dat er de 2e race toch gereden kon worden. Terwijl dit bij het bekijken van de auto direct na de crash eigenlijk niet mogelijk leek te zijn.

Op dit moment is de auto al op de brug geweest van garage Zanting en staat hij op dit moment bij schadehersteller ter Veer om op woensdag 12 juli weer te verschijnen op het TT-circuit om daar mee te rijden tijdens de circuitdag Against Cancer waar onze coureur Roy kinderen en ouders een bijzondere ervaring laat beleven door ze rond te racen over het circuit. Via deze link: againstcancer.nl  kunt u namens Roy nog een donatie overmaken voor de kinderen en de familieleden die getroffen zijn door deze vreselijke ziekte.

 

De volgende race zal zijn op zondag 16 juli en wederom op het TT-Circuit in Assen.


 

 

 

Met sportieve groet,

Roy Haak




Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    WILLEM VAN DALEN (dinsdag, 04 juli 2017 22:57)

    Ook ik wil een ieder die mee help de wagen weer op de piste te krijgen heel hartelijk te bedanken zo hoort autosport te zijn vechten op de baan en in de paddock als vrienden met elkaar om gaan.