Vrijdagavond 15 juli zijn we vertrokken richting het TT-Circuit om de boel klaar te zetten voor de zaterdag. Zaterdag zouden er auto.- en motorwedstrijden verreden worden.
Toen alles klaar stond in de pitbox trokken we de wielbouten nog een keer na en kwamen we er achter dat er een tapeind van de wielbouten was afgebroken. Dus na wat monteurswerk hebben we er een ander op kunnen zetten.

Aangezien er nieuwe remschijven en remblokken op de auto gemonteerd waren moesten deze eerst nog even wat ingeremd worden. Allard ging even met me mee, maar die had de gordels niet omgedaan en toen ik vol in de remmen ging schoot hij naar voren en kon zich nog net vasthouden. De auto remde dus goed maar we hoorde een constante pieptoon en hoe hard ik ook remde, het ging niet weg.
Terug naar de pitbox om toch even te controleren wat het was, bleek het een bescherm plaatje te zijn die tegen de remschijf aan kwam. Voordat we weer naar huis gingen nog even gepraat met een hapje en een drankje.

Zaterdag 16 juli 2016 zijn we om 07:00 uur vertrokken richting het circuit. Rond half acht kwamen we aan en na even rustig aan gedaan te hebben konden we om half negen gaan inschrijven en de auto laten keuren. Deze werd natuurlijk weer goedgekeurd.
Om 09:20 uur was er de gebruikelijke rijders briefing en na de briefing zijn we terug gegaan naar de pitbox.
Om 10:20 uur begonnen we aan de eerste vrije training, die ging niet helemaal lekker want in die training had ik de laatste tijd neergezet, dit kwam mede omdat ik probeerde om wat aanpassingen op de baan te doen. Dus in de tijdtraining moest ik knallen om een goede tijd neer te zetten, dit ging op zich lekker want ik zette de 17e tijd neer. Met deze tijd ging ik dus aan de eerste wedstrijd beginnen.
De wedstrijd verliep lekker en ik had een goede start. Tot het moment dat code 60 (dat is een code waarbij iedereen maximaal 60km/uur mag rijden tot de groene vlag getoond word).
Die code 60 was er omdat er twee auto's total loss waren gereden en er glas en rommel op de baan lag. Toen dat allemaal weer was opgeruimd konden we de wedstrijd weer vervolgen.
Toen we weer vol op het gas mochten merkte ik dat de hoogte verstelling van mijn stuur los ging zitten waardoor het sturen heel lastig werd. In de laatste ronde lag ik op een 15e plaats maar ging het helaas in de Geert-Timmer bocht
fout. Ik schoot rechtdoor en normaal gesproken schakel je op in de Geert-Timmer bocht maar omdat ik door het grint ging verloor ik een plek aan nummer 99 en ben als 16e gefinisht.
In de tweede wedstrijd mocht ik dus als 16e starten en had ik weer een goede start. In de derde bocht hadden een paar andere coureurs een incident waardoor de halve baan geblokkeerd werd. Gelukkig reed ik op de juiste lijn om een paar plekken te kunnen winnen.
In de derde ronde moest ik uitwijken voor een band die over de baan rolde en bij deze uitwijkactie raakte ik nummer 99 maar gelukkig bij beide auto's geen schade. Een paar bochten later zette nummer 99 als (in mijn ogen) "wraak actie" zijn auto vol in de zijkant en drukte mij van de baan af waardoor de hele zijkant plat was.
Bij het uitkomen van de Veenslang ging hij aan de kant en dacht ik dat hij iets kapot had gemaakt bij hemzelf. Later bleek dat zijn stuurstang was afgebroken. Robert stond op het dak te kijken en zag dat toen het iets begon te regenen ik de snelste tijd reed van allemaal. Vol vreugde vertelde hij dat aan Gert Boertien waarop Gert vertelde dat ik de hele zijkant plat had. Deze wedstrijd ben ik als 15e gefinisht.
Toen de wedstrijd klaar was kwam Robert gelijk naar mij toe en zag de schade aan de auto. Ik was persoonlijk heel boos omdat ik de auto woensdag weer nodig was voor Racing against Cancer.
Toen ik bij de wedstrijdleiding aankwam was het stuk al opgezocht (op video) waar je heel duidelijk kon zien wat er gebeurd was. Nummer 99 zou bij hem worden geroepen om zijn verhaal aan te horen. Toen ik bij de pitbox aankwam stond de auto er al. de Technische keuring had de auto total loss verklaard. Ik kreeg een telefoontje van opa dat ik mij weer moest melden bij de wedstrijd leiding. Dat gesprek ging even anders dan ik had verwacht. Het ging namelijk niet over het incident maar over het voorval in de Haarbocht waarbij ik uit moest wijken voor een band. Hierop besloot de wedstrijdleiding ons allebei een gele kaart te geven (een officiële waarschuwing).
Toch wel teleurgesteld over deze beslissing zijn we snel naar huis gegaan want er was geen tijd te verliezen. De Peugeot MOEST woensdag weer de baan op voor Racing agains Cancer.
Toch wil ik natuurlijk weer al onze sponsoren bedanken voor het mogelijk maken van dit race-weekend.

Met sportieve groet,
Roy Haak
Reactie schrijven
Willem (donderdag, 04 augustus 2016 14:27)
Ja bedankt Roy Haak voor je toch mooi uitgebracht verslag van deze schade racedag. Zoals je al aangaf geen tijd te verliezen omdat de wagen in snel tempo moest worden hersteld.(dank aan de hulp die hierbij kwam van de team genoten) Een opsteker was deze dag wel dat je even de snelste tijd op de klok had, en dat geeft moet!