3e racedag in de ptc-cup op het circuit van zolder

Zaterdag 21 mei 2016 zijn we met elkaar vertrokken richting het circuit van Zolder in België, met Jurgen die toch wel mee ging.

Na een reis van vier uur zijn we rond 16:00 uur aangekomen in Zolder en heb ik ons gelijk ingeschreven. We moesten echter nog tot 18:00 uur wachten voordat we de bus in de pit-box konden zetten. Eenmaal alles uitgepakt en klaargezet hebben we gewacht op de


technische commissie. De auto was zoals gewoonlijk helemaal goedgekeurd, dus hebben we de stoelen erbij gepakt en zijn we even wezen ontspannen voor de pit-box.

Na een tijdje gezeten te hebben besloten Jurgen, Allard en ik om de baan even rond te gaan lopen. We waren nog niet half op weg of de schoenen waren alweer uit omdat het te zeer deed aan onze voeten.

Toen we weer waren terug gekeerd in de pit-box had Jurgen letterlijk de blaren onder de voeten zitten.

Toen Jurgen en ik even later net even weg waren zakt opa door de stoel (zie foto links). Daarna met elkaar nog even gezellig gezeten en toen ons bedje opgezocht.

 

Zondag 22 mei 2016 ging om 06:30 uur de wekker en waren we allemaal lekker vroeg wakker.

Allard en Jurgen hebben de hele nacht buiten geslapen omdat ze het in de box te warm vonden.

Om 08:00 uur was de briefing voor de PTC-cup en waren we zoals altijd...................... op tijd. Tijdens de briefing kregen we te horen dat we pas om 10:00 uur de baan op mochten en dus viel helaas de eerste vrije training uit. Maar dit keer viel de eerste training voor alle klassen uit

 

We gingen dus om 10:05 uur de baan op voor onze tijdtraining en de training verliep goed. Ondanks het feit dat de baan al wat nat begon te worden wist ik toch een vijfde trainingstijd neer te zetten wat dus inhoud dat ik in de eerste race van een vijfde startplek mocht vertrekken.

De start verliep redelijk goed maar al snel kwamen we er achter dat het op de hele baan spiegelglad was. Elke keer als ik moest remmen begonnen de wielen te blokkeren en schoot het remsysteem gelijk in de ABS (Anti Blokkeer Systeem). Tegen het einde van de race begon de auto te piepen dat ik niet veel benzine meer had en moest ik dus gaan nadenken over op welke plekken ik het beste mijn vermogen kon gebruiken. Uiteindelijk ben ik als zesde geëindigd en was niet tevreden over mijn race, maar alle rijders waren het wel eens dat het spiegelglad was.

 

Toen het 12:00 uur was moesten het op het circuit weer stil zijn. Na de pauze moesten de BMW's rijden, dus gingen we even naar de start kijken. 26 Auto's die tegelijk op een spiegelgladde baan de éérste bocht ingaan, dat kan bijna niet goed gaan. En het ging ook niet goed. Henk Tappel (ook met nummer 33) kwam hard op de achterkant van zijn voorganger en kreeg daarbij een olielekkage waardoor de éérste bocht nog veel gladder werd dan die al was.

Om 15:15 uur mocht ik de baan weer op voor mijn tweede race en mocht ik vanaf een zesde plaats starten. Tijdens de opwarmronde merkte ik al dat de baan nog steeds superglad was en de olie in de eerste bocht was ook nog niet weg.

Ik had een goede start en ging als zesde de eerste bocht in en had een goed gevoel over deze race. Na een aantal goede ronde's gereden te hebben ben ik helaas uit de bocht gevlogen.


Na een aantal (4 of 5) ronden in de grindbak te hebben gestaan kwam er eindelijk een sleepauto om mij eruit te halen. Ik heb toch nog een aantal ronden lekker voor mezelf kunnen racen want ik lag inmiddels vijf ronden achter. Uiteraard heb ik wel de race uitgereden en toch ook nog wel een paar goede rondetijden neergezet. Over het rijden in de tweede race was ik uiteindelijk zeer tevreden alleen over de plek waar ik geëindigd was wat minder.

 


Toen we klaar waren gingen we de bus weer inpakken om richting huis te gaan. We konden echter pas om 18:00 uur met de bus uit de pit-box dus wouden we eerst nog even wat eten in het restaurant op het circuit maar die was om de een of andere reden al om 16:30 uur gesloten (het blijft toch België) dus gingen we zonder eten met de bus op weg naar huis.

Op de weg terug toch nog even langs de Mc.Donalds geweest en ik moet eerlijk toegeven dat het moeilijkste vandaag was om met opa naar de Mc.Donalds te gaan want opa wou een fricandel speciaal met patat. Uiteindelijk hebben we maar een quartepounder menu gedaan en toen lekker op huis aan.

De volgende race is 18 en 19 juni in Meppen (Duitsland), heb er nu al weer enorm veel zin in.

 

Namens het hele team wil ik ook zeker nu weer alle sponsoren bedanken.

 

 

 

Met sportieve groet,

Roy Haak




Aanvulling op ons race team.

 

Bij deze wil ik ook nog graag bekend maken dat ons race team vanaf nu is uitgebreid met twee fanatieke jongens. Allard Bel en Jurgen Weggen hartelijk welkom en super dat jullie mee willen helpen.

Jurgen Weggen, Allard Bel, Roy Haak
Van links naar rechts, Jurgen Weggen, Allard Bel en Roy Haak


Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Willem van Dalen (maandag, 30 mei 2016 09:51)

    Steeds weer leuk om Roy zijn verslag te lezen. Bedankt Roy ga zo door. En je races gaan steeds beter, komt helemaal goed.

  • #2

    Teambaas Opa Willem (maandag, 31 oktober 2016 14:18)

    Jammer dat Jurgen Weggen en Allard Bel, nu al weer afgehaakt hebben om verder deel te nemen in ons racingteam. Maar voor wat ze hebben gedaan voor ons Hartelijk bedankt jongens.